Sluiting RUG-panden gunstig voor bouwprojecten
Sluiting RUG-panden gunstig voor bouwprojecten
‘Het positieve nieuws in deze rare tijden is dat het onderwijs nu niet verstoord wordt door de verbouwing’, vertelt Marleen Iemhoff, facility manager van de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen (GMW). De grootscheepse renovatie van de oude aanbouw van het Heymanscomplex zit in de afrondende fase.
‘Boren en slopen moest eerst voor negen uur ’s ochtends gedaan worden, maar dat kan nu de hele dag. De bouwvakkers hoeven immers geen rekening te houden met studenten en werknemers. Ze kunnen echt meters maken’, zegt Iemhoff. ‘En de radio mag nu de hele dag hard aan’, lacht ze. ‘Dat kon eerst niet.’
Vertraging
Om anderhalve meter afstand aan te kunnen houden komen de bouwvakkers nu met meer auto’s aan en lunchen ze niet allemaal tegelijk. ‘Dit wordt allemaal gecontroleerd door de bouwopzichter.’
Het gebouw zou in april opgeleverd worden, maar dat wordt begin mei. Die vertraging was er ook zonder het coronavirus geweest, zegt Iemhoff. Daarna komt de inrichting aan de beurt. ‘We hopen dat alles op tijd geleverd kan worden, maar het virus kan nog steeds roet in het eten gooien, als fabrieken bijvoorbeeld niet open kunnen.’
Asbestsanering
De Linnaeusborg wordt nu ook verbouwd. ‘Omdat het gebouw dicht is, is de mate van overlast nu heel erg klein’, vertelt manager huisvesting Andrys Weitenberg van de Faculty of Science and Engineering. ‘De bouwvakkers kunnen daardoor veel vrijer werken.’
Toch loopt het project, waarbij twee nieuwe labs worden gecreëerd, drie weken vertraging op. ‘Dat komt doordat de aannemer minder personeel kan inzetten vanwege het coronavirus.’
Een voordeel is wel dat er door de sluiting projecten uitgevoerd kunnen worden die anders lastiger waren geweest. Zo is er bij Nijenborgh 4 extra asbestsanering uitgevoerd, zegt Weitenberg. ‘Deze tijd is daar ideaal voor. Het brengt nu weinig risico’s met zich mee en de overlast is nihil.’
Rustig op de weg
Ook bij het project aan de Zernikelaan, die samen met de fiets- en voetpaden onder handen wordt genomen, zien ze de positieve kanten. ‘Het is nu een stuk rustiger op de weg’, vertelt afdelingshoofd terreinbeheer Mark Bloeming van de RUG. ‘Er zijn minder voetgangers, minder fietsers en de bussen zijn veel leger. Daardoor kunnen enkele projecten die normaal voor veel overlast zorgen naar voren worden geschoven worden.’