RUG-studenten winnen Nationale Prijs Onderwijsjournalistiek
Prijs Onderwijsjournalistiek voor RUG-studenten
‘Verbaasd, maar natuurlijk ook ontzettend trots’
Dat ze genomineerd waren, vonden ze eigenlijk al een prijs. Maar tot hun eigen verbazing werden de Groningse studenten Jasper Been, Bart Hekkema en de net afgestudeerde Koen Marée naar voren geroepen bij de uitreiking van de Nationale Prijs Onderwijsjournalistiek 2020.
Met hun verhalenserie voor De Correspondent over de bekostiging van het hoger onderwijs en de concurrentie tussen universiteiten, wonnen zij de prijs. Vijf vragen aan Koen Marée.
De clichévraag moet gesteld worden: wat ging er door jullie heen toen jullie hoorden dat jullie gewonnen hadden?
‘Vooral verbazing, denk ik. En we waren natuurlijk ook ontzettend trots dat de jury onze serie het beste journalistieke verhaal van 2019 vond. We hadden helemaal niets voorbereid. We dachten: We worden toch niet naar voren geroepen om die prijs in ontvangst te nemen, dus een speech is niet nodig. Maar dat liep net even anders. Dus dat werd improviseren.’
Jullie hadden het dus helemaal niet verwacht?
‘Nee, totaal niet. Natuurlijk: je bent genomineerd, dus er is altijd een kans. Maar we zagen het lijstje met genomineerden, zoals de Volkskrant met de stukken over het Haga Lyceum en NRC over de toetsgeneratie. Allemaal grote publicaties in de landelijke media, geschreven door gerenommeerde journalisten. Zelf komen we pas net kijken. Ik ben net afgestudeerd, Jasper studeert economie en Bart is net begonnen met zijn researchmaster geschiedenis. Geen van allen hebben we journalist als hoofdberoep. We vonden het al een eer dat we tussen die namen stonden.’
Hoe is deze serie tot stand gekomen?
‘Dat is een grappig verhaal. Het was namelijk nooit de bedoeling dat we het zelf zouden schrijven. We stuurden een brief naar Johannes Visser, die onderwijs doet voor De Correspondent. We zeiden dat we veel ideeën hadden voor artikelen over het hoger onderwijs en vroegen of we eens koffie konden drinken. Met de gedachte dat Visser dat kon gaan schrijven. Maar dat liep even anders, want ons werd later gevraagd of we het niet zélf wilden gaan doen. Dus uiteindelijk hebben wij daar maandenlang aan zitten zwoegen.’
Waarom hebben jullie gewonnen?
‘Naar mijn idee was onze serie een compleet verhaal. We hebben een analyse gegeven van het bekostigingsmodel van het hoger onderwijs, en alle gevolgen die dat met zich meebrengt. We hebben heel veel uitgelicht. Dat er op studentenaantallen wordt bekostigd, dat universiteiten gedwongen zijn om te groeien en daardoor problemen krijgen met overvolle klaslokalen.
‘Maar we schrijven ook over de werkdruk onder docenten en dat dit vervolgens ook weer invloed heeft op de studenten. En uiteindelijk proberen met oplossingen te komen. Dat is iets waar de jury erg over te spreken was. Bovendien was de serie ook opiniërend, we gaven onze mening. Dat maakte het ook dat het – volgens het juryrapport – ‘schuurde’.’
Wat houdt de prijs in?
‘Allereerst natuurlijk de eer. En daarnaast ook nog 2000 euro. Dat gaan we onderling verdelen. Wat we ermee gaan doen? We doen alle drie aan wielrennen, dus misschien moeten we maar eens een mooie tripje gaan maken om het te vieren.’