Advertentie

Nakijken duurt te lang en communicatie daarover is slecht

Nakijken duurt te lang en communicatie daarover is slecht

Studenten moeten op meerdere faculteiten lang wachten voor ze het cijfer van een tentamen of opdracht terugkrijgen. Hoewel er begrip is voor de situatie, is de communicatie erover bar slecht, vinden ze.
24 november om 16:57 uur.
Laatst gewijzigd op 25 november 2020
om 16:11 uur.
november 24 at 16:57 PM.
Last modified on november 25, 2020
at 16:11 PM.

Door Thijs Fens

24 november om 16:57 uur.
Laatst gewijzigd op 25 november 2020
om 16:11 uur.

By Thijs Fens

november 24 at 16:57 PM.
Last modified on november 25, 2020
at 16:11 PM.

Thijs Fens

Freelancejournalist
Volledig bio

Freelance journalist
Full bio

‘Sommige studenten wachten al meer dan een maand op een cijfer voor hun assignment’, weet Marie-Cecile Hatzmann, faculteitsraadslid bij de Faculteit Economie en Bedrijfskunde (FEB). ‘Dat is helemaal niet erg, zeker niet in deze tijden waarin veel tentamens ineens online zijn of van opzet zijn veranderd, maar dan moet daar wel over gecommuniceerd worden. Dat wordt nu te weinig gedaan.’

Normaal loop je even bij je docent binnen, zegt Hatzmann, maar dat kan nu niet. ‘Als je geen reactie op je mail krijgt, zit je al snel op een dood spoor.’

Deadlines verlengd

Ook bij de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen (GMW) speelt dit probleem. Hier is de nakijkdeadline nu opgerekt van tien werkdagen naar tien tot twintig werkdagen, maar dat is niet altijd duidelijk voor studenten, noch docenten. 

‘We hebben er wel een keer een mailtje over ontvangen, maar ik kan me voorstellen dat veel studenten dat over het hoofd hebben gezien’, zegt faculteitsraadslid Bart Kranenborg. ‘Het zou wat vaker herhaald mogen worden, want deze onzekerheid zorgt soms voor extra stress bij studenten.’

Bij rechten gaat dit beter, weet student en faculteitsraadslid Niek Blaauw. ‘De cijfers zijn vaak binnen tien werkdagen binnen. Toch lijkt een deadline soms wel erg makkelijk verlengd te worden. Dit wordt dan niet met ons gecommuniceerd. Maar over het algemeen zijn we er tevreden over.’

Frustratie

Klaas van Veen, vice-decaan bij GMW, snapt de frustratie bij de studenten. ‘De communicatie moet in zulke gevallen gewoon goed zijn, daar gaan we zeker achteraan.’ Van Veen denkt bijvoorbeeld aan een speciale pagina waarop zulke zaken centraal gecommuniceerd worden en waar updates gedeeld worden. ‘Ik kan me namelijk best voorstellen dat studenten helemaal stapel worden van alle verschillende mails die ze krijgen.’

‘Als de nakijkdeadline niet wordt gehaald, dan is het natuurlijk belangrijk dat dit duidelijk wordt gecommuniceerd naar de studenten’, vindt Manda Broekhuis, vice-decaan bij FEB. ‘Ik weet ook zeker dat heel veel docenten dit doen. Maar zo niet, dan is het ook prettig voor de studenten dat zij dit weten. Want met goede communicatie los je een hoop op.’  

English

1 REACTIE

  1. De kop dekt de lading van het artikel niet. Men maakt, zo te lezen, bezwaar tegen de soms gebrekkige of onduidelijke communicatie, niet tegen de nakijktijd.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

English