De muzikale smaak van Marcel Broersma
Marcel Broersma (1973) is hoogleraar Journalistieke Cultuur en Media. Hij studeerde geschiedenis en journalistiek in Groningen en werkte daarna als freelance journalist en redacteur van de Leeuwarder Courant.
Sinds 1997 is hij verbonden aan de opleiding Journalistiek van de RUG. Hij promoveerde in 2002 cum laude op een geschiedschrijving van de Leeuwarder Courant. Verder publiceerde hij onder meer boeken over regionale journalistiek, de ontwikkeling van journalistieke vormen en stijlen in Europa en de beeldhouwer Pier Pander.
Jazz
Als Marcel werkt staat er nooit muziek aan. Dan hoort hij de zinnen in zijn hoofd niet meer. Thuis was de muziek niet heel erg aanwezig. Wel keek de hele familie ‘s zaterdags naar ‘Op Volle Toeren’ van de Tros. De muziek is pas echt begonnen te leven in de jaren tachtig. Elke vrijdag tijdens de top 40 naast de casetterecorder zitten met de vinger naast de opnameknop en dan proberen een heel liedje op te nemen. ‘De kunst was snel en alert te zijn zodat het hele nummer op het bandje stond, maar zonder de laatste woorden van de aankondiging’.
Havenzangers
In die tijd was hij ook vaste gast bij de Havenzangers en de Dijk. Tegenwoordig gaat hij eigenlijk bijna alleen nog maar naar jazz concerten. Hij zag bijvoorbeeld Herbie Hancock’s Image Project in De Oosterpoort.
Soul
De meeste ruimte in de muziekkast wordt ingenomen door Keith Jarret ( de mooiste nummers van de virtuose pianist ontbreken helaas op Spotify) en Bruce Springsteen. Verder luistert hij ook veel en vaak naar Soul. Met een huis vol (kleine en grote) dames gaan vaak na de eerste maten jazz de kleine en iets grotere vingertjes naar de stopknop.
K3
Na bijna negen jaar non-stop K3 te hebben geluisterd thuis en in de auto, is hij blij dat Shakira en P!nk het stokje hebben overgenomen. ‘Een vurig pleidooi om ook Katy Perry op te nemen heb ik weten af te slaan.”
Love of my life
Als ik hem vraag naar zijn mooiste liefdesliedje vertelt hij dit: ‘De mooiste liefde – althans voor de kunst, minder voor jezelf – is natuurlijk de romantische. Het wachten en smachten, en het grote verlies. Love of my life van Queen in stadionuitvoering is koortsachtig mooi.
Ongecompliceerder is Ik hou van jou van Maribelle, oftewel Marietje Kwakman. We wonnen er het songfestival niet mee, maar je kunt het wel heerlijk meegalmen. Poëtischer en over een iets andere vorm van liefde is Zij maakt het verschil van de Poema’s. Luister maar…’