RUG investeert 5,5 miljoen in online onderwijs
Extra personeel en betere software
RUG investeert 5,5 miljoen in online onderwijs
De RUG wil zo de door corona opgedane ervaring met het online onderwijs uitbouwen. ‘Studenten en docenten vinden online onderwijs op dit moment nog van lagere kwaliteit dan on campus-onderwijs’, licht het college van bestuur (cvb) toe in het Actieplan Onderwijs. Expliciet doel van de investeringen is dat ze ‘op de langere termijn relevant zijn voor de RUG-strategie’.
De sleutelterm in het plan is blended learning, oftewel: niet alleen lessen vanachter een scherm, maar ook lessen uit de collegezaal, met een deel van de studenten in de zaal en het andere deel thuis. Én de mogelijkheid om snel te schakelen: van on campus naar online.
Concrete invulling
Ten eerste worden daarvoor studentassistenten en experts ingezet om docenten te helpen bij online lessen en toetsen. Daarnaast wordt er acht ton uitgetrokken voor betere software.
Ook worden meer collegezalen geschikt gemaakt om lessen op te nemen en te streamen. Daarvoor laat de RUG 125 karretjes bouwen met daarop een groot scherm en andere benodigde apparatuur. En er komen mensen om die karretjes, polycom-systemen genaamd, te helpen bedienen.
Voor tentamens die niet online kunnen wordt de Aletta Jacobshal zo strak mogelijk ingepland, rekening houdend met de coronamaatregelen. Daarvoor kijkt de universiteit specifiek naar het zo snel mogelijk binnenlaten en uitstromen van de studenten.
Omgaan met online
Verder komen er voorzieningen om studenten en docenten te leren omgaan met de online omgeving. Zo komt er een digitaal platform om ervaringen uit te wisselen, worden er webinars gehouden en worden er modules online onderwijs en toetsing gemaakt.
De hulp voor online toetsen is al op volle kracht bezig. De nieuwe voorzieningen om colleges op te nemen of te streamen moet in het tweede semester geregeld zijn. De ondersteuning van docenten, de website en webinars zijn in blok 3 volledig in functie. De deadline voor andere maatregelen is het einde van het collegejaar.
Investering uit ICT-meerjarenplan
Van de 5,5 miljoen is acht ton apart gezet voor eventueel nieuw te bepalen maatregelen in het tweede jaar.
Het geld dat voor het plan is uitgetrokken komt deels uit de kwaliteitsafspraken voor extra huisvesting en docentondersteuning voor volgend jaar, die hiermee vrijwel leeg zijn. Het grootste deel, ruim 4 miljoen euro, worden onttrokken uit de ICT-meerjarenplannen van afgelopen periode en de komende periode.