Wat is je meer waard, een mensenleven of wat jij wil opbouwen?

Student-columnist Bauke van der Kooij stuitte bij toeval op enkele promotiefilmpjes van de RUG van ruim tien jaar geleden. Daar zijn wijze lessen uit te trekken, concludeert hij.

Mocht je je heel erg vervelen na alle tentamens of tussen het studeren door wat afleiding nodig hebben, ga dan eens op zoek naar oude voorlichtingsfilmpjes van de bacheloropleidingen van de RUG (en dan vooral die van 2009 tot 2012). Nog leuker zijn deze filmpjes als je in je achterhoofd houdt dat de studenten in die filmpjes nu al lang en breed afgestudeerd zijn.

Niet alleen voelen de filmpjes in vergelijking met ‘moderne’ filmpjes vreselijk ouderwets aan, ze komen ook nog eens uit de periode waarin graphic design, videobewerking en alles wat daar bij hoort nog op een laag pitje stonden. Het lijkt wel alsof ze bewust proberen om je af te schrikken van de opleiding – wellicht dat de krimp van het aantal studenten wel te wijten is aan het kijken van te veel voorlichtingsvideo’s.

Toegegeven: branding, communicatie en beeldvorming zijn ook flink lastig. Jumbo komt met een reclame waar een stel olijke bouwvakkers staat te hossen voor het WK (waarbij we de duizenden overleden bouwvakkers in Qatar even vergeten), FC Groningen presteert het om na een incident de hele stad en achterban tegen zich te krijgen en om een boodschap over te brengen lijken jezelf vastlijmen aan een tafel of een schilderij met soep bekogelen tegenwoordig de way to go te zijn.

Het zou me niks verbazen als deze student twaalf jaar later verantwoordelijk is voor de Jumboreclame

Maar als we de voorlichtingsfilmpjes mogen geloven, leren de studenten dit juist aan. Sterker nog, het voorlichtingsfilmpjes van communicatiewetenschappen heeft een student het zelfs over een opdracht waarin hij de reclames van de Albert Heijn analyseert om het imago te verbeteren.

De student (die overduidelijk een kater heeft) vertelt met de minst mogelijke hoeveelheid enthousiasme wat belangrijk is voor een goede supermarktreclame. Hij presteert het om in de video noch de Albert Heijn, noch zijn opleiding, noch zichzelf te verkopen. Het zou me niks verbazen als hij twaalf jaar later verantwoordelijk is voor de Jumboreclame.

Ook de omstandigheden in Qatar zijn prima te verklaren als je kijkt naar het filmpje van technische planologie. Student Evelyn (trouwens: let er eens op hoe veel voorlichtingsfilmpjes een blonde, vrouwelijke student hebben, toeval?) windt er geen doekjes om.

Je begint je plotseling zorgen te maken waar alle afgestudeerde planologen zich op dit moment bevinden

Met haar woorden ‘het is natuurlijk moeilijk om te beseffen wat je meer waard is, een mensenleven of hetgeen wat jij wilt bouwen’, begin je je plotseling toch zorgen te maken waar alle afgestudeerde planologen zich op dit moment bevinden.

Alle moderne rampen en tegenspoed zijn opeens heel goed te verklaren als je kijkt naar waar de studenten tien jaar geleden voor zijn opgeleid. Dat betekent ook dat de meest recente voorlichtingsfilmpjes kunnen voorspellen welke rampen over tien jaar staan te gebeuren.

Dat biedt ook perspectief. Als de RUG nog verder wil krimpen, moet ze dus juist nu inzetten op nieuwe voorlichtingsvideo’s met die typische 2010-nostalgie. Krimp gegarandeerd.

BAUKE VAN DER KOOIJ

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Reacties met een link worden beoordeeld en kunnen worden geweigerd. / Comments containing a link will be reviewed and may not be published.

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in