Van ‘Stratinghs wagentje’ naar elektrisch rijdend Groningen

Ken je de geschiedenis al van het wagentje van Stratingh? In 1835 ontwierp Sibrandus Stratingh, hoogleraar scheikunde en technologie aan de universiteit van Groningen, de eerste elektrische auto ter wereld. Eigenlijk meer een elektrisch wagentje, want hij woog slechts 3 kilo, kon 20 minuten rijden op een volle accu en kon anderhalve kilo vervoeren. Wat een verschil met nu, waar de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) zelfs openbare laadpalen faciliteert voor elektrische rijders van de meest luxe auto’s.

De geschiedenis van Stratinghs elektrische auto

Als onderzoeker en ondernemer trok Stratingh al aandacht vóór hij de elektrische wagen ontwierp. Met zijn assistent Christopher Becker ontwierp hij een stoomwagen in 1834. Dankzij dit opvallende experiment kreeg hij zelfs bezoek van de koning, koning Willem I. Ook ontving hij een werkbeurs van 600 gulden. Toch zag Stratingh ook in dat geen stoomwagen, maar een elektrische wagen de toekomst was. Hij bestudeerde de elektromotoren van ingenieur Moritz von Jacobi, afkomstig uit Sint Petersburg. Stratingh constateerde dat de elektromotor van Jacobi rechte magneten had. Daar zag hij een kans, want door de magneten te buigen werd het mogelijk twee keer zoveel energie op te wekken. Op basis van die bevinding ontwikkelde hij in 1835 zijn eerste elektromagnetisch aangedreven wagentje. Helaas stopte het onderzoek van Stratingh in 1841, omdat hij overleed. 

Begin van een nieuw tijdperk

Het onderzoek van Stratingh was niet voor niets. In de geschiedenis van de elektrische auto is naderhand een hoop ontworpen. Sterker nog, we gaan vanaf 2030 een heel nieuw tijdperk in wat auto’s betreft. Vanaf 2030 zijn alle nieuwe auto’s elektrisch aangedreven. Dat is het doel. Daarom stimuleert de overheid nu het elektrisch rijden al met verschillende subsidies. Ook de RUG zit niet stil. Inmiddels zijn er op de Zernike Campus en de parkeerplaatsen in de binnenstad diverse laadpalen gerealiseerd. Daarmee is elektrisch rijden ook mogelijk voor studenten en medewerkers van de universiteit. Maar ontwikkelingen blijven plaatsvinden rondom elektrisch rijden. Zo ook bij Lanova, leverancier van laadpalen.

Elektrisch rijden nog duurzamer met groene stroom

Lanova heeft laadpalen ontwikkeld die kunnen opladen met groene stroom. Met het zogeheten Load Guard systeem weet de laadpaal groene stroom te herkennen én voorrang te geven op reguliere stroom. Dat betekent dat je jouw elektrische wagen tegenwoordig kunt opladen met stroom die is opgewekt door zonnepanelen. Zusterbedrijf Ferex heeft afgelopen jaar zelfs een mobiele snellader voor de bouwplaats op de markt gebracht, waarmee elektrisch rijdend bouwverkeer ineens een mogelijkheid is geworden.

Kortom, sinds het elektrische wagentje van Stratingh hebben we enorme ontwikkelingen rondom elektrisch rijden doorgemaakt. Zelfs zoveel ontwikkelingen, dat een volledig elektrisch rijdend Groningen niet ver meer van ons vandaan ligt.