Gronings bijlesbedrijf breidt uit
Zelf gaf hij al bijles bij StudentsPlus, een van de grotere bijlesbedrijven in Nederland. Maar Dijkstra was niet zo te spreken over de manier van werken daar. Docenten deden hun urenregistratie op papier in plaats van digitaal en de manier waarop docenten aan leerlingen gekoppeld werden, was wel erg gemakzuchtig. ‘Hoe kun je zo kwaliteit garanderen?’ vraagt hij zich af. ‘Als je bijles wilt, moet je bij sommige van de grotere bedrijven bellen met een 0900-nummer. Dan word je via een call-center doorverbonden. En de prijzen zijn soms echt belachelijk.’
Blijk van waardering
Samen met oud-klasgenoot Matthijs van de Grift had hij al eens gefantaseerd over het oprichten van een eigen onderneming, en gezien zijn ervaring bij StudentsPlus lag een bijlesbedrijf voor de hand. Contact tussen leerling en docent moest direct en persoonlijk, gegevensverwerking digitaal en de uurtarieven laag. Ze presenteerden hun idee in de finale van de Anner Award 2013, een wedstrijd voor ondernemende studenten, en eindigden daarmee op de derde plaats. Gesteund door dit blijk van waardering zetten ze het bedrijf op. Maar hoe begin je zoiets?
‘Eerst zijn we wat gaan brainstormen over dingen waar we aan moesten denken, bijvoorbeeld door op Youtube filmpjes te bekijken over het opstarten van een bedrijf’, legt de student technische bedrijfskunde uit. ‘Van die punten hebben we een to-do-lijst gemaakt, en zo zijn we gewoon begonnen. Voor een goedwerkende back end van een website moesten we een programmeur inhuren, maar verder hebben we zoveel mogelijk zelf gedaan.’
‘Cijfers worden steeds belangrijker’
Hun concept sloeg aan in Groningen. Al gauw werd er ook een vestiging geopend in Rotterdam, waar Van de Grift inmiddels studeerde. Toen ook die goed liep, kwamen er, in samenwerking met een derde student, Erwin Koning, ook in Amsterdam en Utrecht filialen bij. Verdere uitbreidingsplannen kwamen in oktober tot uitvoer: ook in Leiden, Delft, Eindhoven en Nijmegen kunnen scholieren zich nu bij laten scholen via BijlesMatch. ‘Het doel is natuurlijk om uiteindelijk ook in Maastricht, Tilburg, Enschede en Wageningen te openen, zodat we in alle universiteitssteden zitten’, vertelt Dijkstra ambitieus.
Veranderend studieklimaat
Over gebrek aan animo hoeft hij niet te klagen. ‘Je ziet dat het studieklimaat aan het veranderen is. We leven nu meer in een prestatiemaatschappij, waar steeds meer studies een numerus fixus hebben en sommige grote bedrijven bij sollicitaties ook naar middelbare-schoolcijfers vragen. We krijgen dus niet alleen leerlingen die anders hun examens niet zouden halen, maar ook mensen die van een zes een acht willen maken. Cijfers worden steeds belangrijker.’
Inmiddels zijn er naast Dijkstra, Van de Grift en Koning zeven regiomanagers aangesteld, die het matchen van de 219 docenten aansturen. Behalve salaris probeert Dijkstra die eerste groep met zijn bedrijf meer te bieden. Bijvoorbeeld door sales- en mediatrainingen te organiseren, en door de regiomanagers in staat te stellen zelf ondernemings-ervaring op te doen. ‘Zo helpen we leerlingen met leren, en leren we tegelijkertijd zelf ook wat bij. Dat is uiteindelijk ook belangrijk.’