Studenten helpen worstelend Gronings bedrijfsleven
Studenten helpen worstelend Gronings bedrijfsleven
‘Denk aan hulp bij marketing en sociale media, het oplossen van boekhoudproblemen, het maken van financiële analyses en het opzetten van een webshop’, vertelt Merel van Harten, bestuurslid bij SCG.
Het idee achter SCG is dat studenten door middel van consultancyprojecten ervaring op kunnen doen in het bedrijfsleven. Doorgaans tegen een vergoeding, maar nu niet. ‘We merkten dat studenten op dit moment veel tijd over hebben en dat ze zich graag nuttig willen maken. Zij zitten nu ook maar op de bank.’
Marketingplan
SCG benaderde zo ongeveer elk bedrijf in Groningen – vaak kleine ondernemingen – en er kwamen veel positieve reacties binnen. Zo zijn er nu studenten aan het werk voor een kapsalon. ‘Daar optimaliseren ze de socialmediakanalen en helpen ze bij de promotie’, zegt Van Harten. Ook voor een bedrijf in de toeristische sector maakt SCG een marketingplan.
Bij een evenementenbedrijf is SCG bezig met een concurrentie-analyse. Studenten kijken hoe soortgelijke bedrijven omgaan met problemen en hoe zij opereren. Ook worden de contracten doorgenomen. ‘Klopt alles? Worden de risico’s afgedekt? Zijn de contracten coronaproof?’
Mankracht
Verder is SCG in gesprek met verschillende boekwinkels, om te kijken wat ze voor hen kunnen betekenen. ‘We kunnen nog veel meer bedrijven helpen.’
Aan mankracht geen gebrek, want er staan zo’n tweehonderd studenten in de database. Toch mogen dat er nog meer worden. ‘We zoeken marketingstudenten, rechtenstudenten en vooral ook IT-studenten’, zegt Van Harten.
Twee kanten
Ze beseft dat het mes aan twee kanten snijdt. ‘We bieden eenmalig een gratis project aan, maar we hopen natuurlijk dat we er een groter netwerk aan overhouden. Het is goede reclame en tegelijkertijd helpen we de bedrijven.’
Voor SCG is de actie geslaagd als bij ieder project een bedrijf uit de brand geholpen wordt. ‘En dan maakt het niet uit of dat twee bedrijven zijn of vijftig.’