Slogan
Staat de RUG eindelijk een keer boven aan een lijstje, is het van een domheidsranking. Nee, gelukkig niet omdat onze studenten het domste van het land zijn, maar omdat ze aan een universiteit studeren met de slechtste universitaire reclameleus: Born leaders reach for infinity.
Een en ander werd vastgesteld door het Platform Hervorming Nederlandse Universiteiten, wat een beetje klinkt als een kerkgenootschap met een sterk teruglopend ledenaantal, maar een initiatief is van verschillende wetenschappers die naar eigen zeggen de ‘dure, maar vaak onzinnige reclameleuzen’ kritisch tegen het licht houden.
Omdat de universiteiten het in hun hoofd hebben gehaald dat ze elkaar moeten beconcurreren, meenden ze dat ze ook reclameleuzen moesten gaan voeren, die ze dan in elkaars stad in een bushokje ophangen. Lekker bezig jongens.
Trouwens nog best een knappe overwinning van de RUG, want onze zusteruniversiteiten wisten ook diep te gaan tijdens de brainstorm om een pakkende slogan. Zo probeerde de UvA hoge ogen te gooien met We are U, wat ik zelf vooral eng vind klinken, terwijl de Universiteit Leiden het houdt op Excelleren in Vrijheid, wat me eerder doet denken aan een verkiezingsprogramma van de VVD. Met de rest is het niet veel beter gesteld.
Maar goed, wij hebben nu dus officieel de slechtste leus van het hele stel.
De RUG neemt de prijs echter sportief op, zo mochten we in de UK lezen, maar ik weet het niet. Normaal gesproken zou Poppema onmiddellijk zijn gaan pronken met zijn prijs, medailles op de borst, oorkonde trots aan de fotograaf tonend, drie Calimero’s in Chinese klederdracht er omheen fladderend, maar nu was het een klusje voor de RUG-woordvoerder (een organisatie met een reclameleus, heeft ook een woordvoerder, daar kun je vergif op innemen). ‘We zijn dol op rankings. Elke notering is mooi meegenomen. Het maakt niet uit hoe je ons noemt, áls je ons maar noemt’, laat de woordvoerder weten, en: ‘we vinden het prima, we hebben het met een lach bekeken.’
Ach ja, woordvoerders. Altijd optimistisch. De NS heeft een woordvoeder en dan weet je het wel. Ik denk dat als de Titanic vandaag de dag was uitgevaren, dan had het ook een woordvoerder gehad (‘Grootste scheepsramp ooit? Het maakt niet uit hoe je ons noemt, áls je ons maar noemt’, aldus de Titanic-woordvoerder).
Sportief dus. Maar wat was dan het probleem met die gastdocent annex versiercoach, die Mohammed Ali, of zoiets, die beide rollen een beetje door elkaar haalde (Born versierders reach for obscenity)? De RUG heeft besloten geen gebruik meer te maken van zijn diensten. Gelukkig even goede vrienden, want: ‘we hebben het in goed overleg besloten. Hij heeft begrip getoond voor het besluit’, aldus de woordvoerder (verdraaid, zo’n man heeft het er maar druk mee).
Toch jammer, want met zo’n inventieve jongen waren we misschien wel de vrouwonvriendelijkste universiteit van Nederland geworden: ‘maakt niet uit hoe je ons noemt, áls je ons maar noemt’.
Maar goed, de RUG heeft zelf ook geen vertrouwen meer in haar slogan, en dat snap ik wel, want als je Hoofd communicatie er na een paar weken al weer uit ligt, is infinity wel een beetje over the top en dan zwijgen we maar over de verdachte Hoofd technische dienst (Born leaders reach for infidelity). Ik was dan ook blij om te vernemen dat er binnenkort een nieuwe slogan komt: Think bold. Aardig geprobeerd, maar dat kan korter en beter.
Nou vooruit dan maar, helemaal voor niks mijn slogan.
Denk!