Gestolen pakketten, indringers, urine op de vloer, een kapotte lift, geen warm water. Het zijn maar een paar van de klachten van bewoners van het relatief nieuwe studentencomplex Libertas. SSH, verantwoordelijk voor het gebouw, doet er volgens hen niets aan.
Het achttien verdiepingen tellende gebouw op de hoek van het W. van Doeverenplein en de Vrydemalaan heeft twee liften die vaak buiten werking zijn, zegt bewoner Mike. Volgens de student bedrijfskunde en economie is ook de voordeur van het gebouw regelmatig defect. ‘Eerder konden we die gewoon met onze handen openen, en daklozen wisten dat ook. Nu is het beter, maar niet perfect, want soms blijft de deur gewoon openstaan.’
Ook de intercom werkt niet, wat de bezorging van pakketten bemoeilijkt. ‘Het is niet normaal dat een gebouw met achttien verdiepingen een intercom heeft waarbij je de deur beneden niet eens kunt openen, wat er ook voor zorgt dat veel pakketten worden gestolen.’
Indringers
Bewoners hebben de afgelopen tijd meer dan eens indringers gezien, meestal daklozen die het gebouw binnendringen en zelfs de appartementen ingaan. ‘Hij doet zijn behoefte soms in het gebouw. Hij heeft een keer op het trappenhuis gepoept en plast regelmatig op onze vloer’, zegt student Anna, verwijzend naar een dakloze man die wel vaker in het gebouw verblijft.
Een andere student zegt zich niet per se onveilig te voelen, maar wel ongemakkelijk. ‘Bijvoorbeeld als ik de trap neem en de hoek om sla. Het is namelijk vrij gemakkelijk om binnen te komen en misschien zit er iemand’, zegt Alina.
Sleutels en open deuren
SSH geeft studenten de schuld omdat die de deuren openlaten, aldus Mike. Maar dat is volgens hem niet het enige probleem; er worden ook sleutels gestolen. Bewoners die permanent vertrekken, moeten hun sleutels achterlaten in een doos bij de ingang, waar ook niet-bewoners gemakkelijk bij kunnen.
‘Ik heb zelf gezien hoe een indringer een appartement binnen ging. En ik zag dat hij sleutels had’, zegt Mike. Dat gebeurde tijdens de kerstvakantie. Toen hij hierover klaagde bij SSH, kreeg hij te horen dat het kwam doordat bewoners de deuren open laten. ‘Ik zag hem gewoon de fietsenstalling in- en uitlopen. Hoe kan hij ons gebouw binnendringen en dan altijd naar dezelfde woning gaan? Dat klopt niet.’
Verwarmingsprobleem
‘Ik had vier tot vijf maanden geen warm water’, zegt bewoner Will. Dat probleem begon al toen hij twee jaar geleden in het toen nieuwe gebouw kwam wonen. Hij zegt meerdere keren SSH te hebben gebeld om te klagen, maar het probleem werd nooit opgelost.
‘Het had echt een negatieve invloed op mijn mentale gezondheid. Ik douchte dagenlang niet’, zegt hij. Alina herkent het. ‘Vorig jaar hadden we zo’n vijftig dagen geen warm water. Bewoners kregen toen een compensatie van 10 euro per dag zonder warm water, maar het probleem doet zich steeds vaker voor.’
Afwezig
‘Soms is de beheerder wekenlang afwezig en dan bellen bedrijven ons omdat ze denken dat wij de beheerder zijn’, zegt Mike, die in in augustus vorig jaar in Libertas kwam wonen. Het is moeilijk om een afspraak te maken met de beheerder en het is vervelend dat klachten niet serieus worden genomen, zegt hij.
Lisa Plender, woordvoerder van SSH, zegt dat ze in contact staan met bewoners om de situatie op te lossen. ‘Het spijt ons om te horen dat studenten problemen ervaren. We willen hen daarom vragen om een reparatieverzoek in te dienen via mySSH, zodat we de reparaties kunnen uitvoeren.’
Plender erkent dat de verwarming een aanhoudend probleem is. Ze zegt ook dat een e-mail is gestuurd om een vergadering te organiseren met de bewoners van Libertas. ‘We gaan met de studenten in gesprek en willen graag horen wat er aan de hand is en wat we eraan kunnen doen.’
Heb je een soortgelijke ervaring als de bewoners van Libertas? Stuur ons dan je verhaal via redactie@ukrant.nl.
De namen van de studenten/bewoners in het artikel zijn niet hun echte namen. Die zijn bekend bij de redactie.