De afdeling communicatie van de RUG werkt al sinds eind vorig jaar aan een nieuwe versie van de website. In de eerste fase is vooral de vormgeving en gebruiksvriendelijkheid van de mobiele website aangepakt.
‘We willen de RUG-website weer een moderne uitstraling geven en ervoor zorgen dat de website op mobiele apparaten beter functioneert. Het is namelijk inmiddels zo dat ongeveer de helft van alle bezoeken aan de website op een mobiel apparaat is, we verwachten dat dit alleen maar zal stijgen’, reageert RUG-woordvoerder Gernant Deekens.
Op de mobiele site krijgen foto’s een grotere rol. Ook op laptops en andere pc’s zal de website er straks anders uitzien. De werking blijft op die apparaten echter nog hetzelfde. In een tweede fase, later dit jaar, worden de structuur en inhoud van de volledige website aangepast. Dat gebeurt in samenwerking met faculteiten en diensten van de universiteit.
‘Een belangrijk uitgangspunt hierbij is om het aantal pagina’s van de RUG-websites drastisch te verminderen, zodat er meer aandacht kan zijn voor de kwaliteit van de inhoud en de website voor de bezoeker makkelijker te navigeren wordt’, zegt Deekens.
Nooit klaar
Daarmee is de klus nog niet geklaard, aldus de RUG-woordvoerder. De site van de universiteit is zo omvangrijk en heeft zoveel verschillende onderdelen en mogelijkheden, dat de ontwikkeling ervan nooit af is.
‘We hebben dus nu alweer nieuwe projecten op de rol staan om door te ontwikkelen op het gebied van vormgeving: de profielpagina’s en de opleidingspagina’s’, vertelt hij. ‘Voor beide lagen ook verzoeken om op functioneel gebied zaken aan te passen en dat is niet verstandig om tegelijk te doen met zo’n grote release. Het project rondom de opleidingspagina’s start voor de zomervakantie en voor de profielpagina’s meteen na de zomervakantie.’
My University
De laatste grote makeover van de RUG-website was in 2012. De universiteit lanceerde toen My University – een platform voor RUG-medewerkers en studenten. Het platform was geïnspireerd op iGoogle, een aanpasbare startpagina. Google trok op het moment dat de RUG My University lanceerde echter net de stekker uit iGoogle, omdat het volgens de zoekgigant achterhaald was en te weinig werd gebruikt.
Ook de startpagina van de RUG kampte met weinig bezoekers. Medewerkers vonden het vooral vervelend dat ze twee keer moesten inloggen op hun pc om van de dienst gebruik te maken.