Politiecontroles in het schemerdonker

Het is donker. Gehaast spring je op de fiets, want je bent al laat. Terwijl je door de miezerregen sjeest, doemen even verderop reflecterende jassen op, van politie-agenten. Gevolg: een boete van 55 euro.
Door Remco van Veluwen

Elk jaar wanneer het ’s avonds eerder begint te schemeren, zijn er van die controles, maar dit jaar is de politie extra actief, vertelt Siemon Luimstra van de Politie Noord-Nederland. Hij is verantwoordelijk voor de grootscheepse fietslichtencontroles vorige week woensdag.

‘Er zijn nog steeds te veel fietsers zonder licht’, zegt Luimstra. ‘Daardoor vallen veel doden. Vorig jaar waren er zelfs voor het eerst meer verkeersdoden onder fietsers dan onder automobilisten. Een fietser denkt al gauw: mij gebeurt niks, omdat hij in tegenstelling tot een automobilist 360 graden zicht heeft.’

‘Maar bij slechter weer dragen fietsers een muts of capuchon en wordt het zicht beperkt’, zegt Petra Koops van ’t Jagt. Zij is contactpersoon bij de politie voor studentenzaken.

Batterijen mee

Anouk, 20 jaar en studente chemie, zoekt driftig naar batterijen. ‘Normaal gesproken heb ik een ander lampje, maar die zit nog in een andere tas.’ Net wanneer ze zich lijkt neer te leggen bij een boete, ontdekt ze dat haar voorlamp het toch nog doet. Wat heeft ze hiervan geleerd? ‘Voldoende batterijen mee, en de volgende keer goed opletten. Ik vind het wel goed dat de politie dit doet.’

Jonas is 23 jaar en studeert informatiekunde. Hij heeft net een boete gekregen omdat zijn voorlicht haperde. ‘Blijkbaar doet de dynamo het niet meer goed.’ Dat grapje kost hem 55 euro. ‘Zonde, maar daar hebben we ome DUO voor’, grapt hij. Baalt hij dan niet? ‘Natuurlijk. Maar ik rij toch echt zelf zonder licht, dus ik kan weinig klagen. Dan maar lampjes kopen.’

In tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten, juicht de politie het toe dat mensen elkaar voor de controles waarschuwen via bijvoorbeeld whatsappgroepen. Het belangrijkste doel van de politie is namelijk niet zoveel mogelijk boetes uitschrijven, het doel is meer veiligheid in het verkeer. ‘We kunnen wel in de bosjes gaan liggen, maar we zijn veel liever zichtbaar’, legt Luimstra uit.

Niet meer ontwijken

Josef (28), afgestudeerd in small business and retail management, fietst met twee fietsen, beide zonder licht. ‘Ik zag ze staan, maar kon ze niet meer ontwijken’, lacht hij. ‘Maar wel goed dat ze het doen. Ik zit zelf weleens in de auto. Zonder straatverlichting zie je fietsers heel slecht.’ Een geluk bij een ongeluk: hij krijgt maar één boete voor de twee fietsen.

De vraag is natuurlijk of die controles ook effectief zijn. Luimstra meent van wel. Door voorlichting en reclamecampagnes is er meer aandacht voor goede fietsverlichting. ‘En voor minder dan vijf euro heb je tegenwoordig al een prima set lampjes’, stelt hij.

Onderzoekscijfers van Rijkswaterstaat laten zien dat het percentage fietsers in Groningen dat zowel hun voor- als achterlicht aan heeft staan, is toegenomen naar zeventig procent.

International

Bidong-Zhang is een 30-jarige student farmacie. Als international was dit voor hem even wennen, maar hij was op de hoogte van de regels. ‘Ik wist wel dat ik lampjes nodig had. Mijn lamp is helaas later alsnog uitgegaan. Maar morgen ga ik gelijk losse lampjes kopen.’

Hanna (24), studente film and contemporary audiovisual media, is het niet eens met haar boete. ‘Mijn achterlamp ging een paar dagen geleden kapot, doordat iemand over mijn fiets heen was gereden. Stel dat dit vijf minuten geleden was gebeurd, dan had ik toch nooit een nieuwe lamp kunnen fiksen? Mijn voorlamp doet het wel gewoon.’

Ze is van plan een bezwaar in te dienen. Dat je per se twee goede lichten moet hebben om een boete te voorkomen is nieuw voor haar. ‘Ze moeten de regels aanpassen, vind ik.’

De regels in het kort:

  • voorop wit of geel licht;
  • achterop rood licht;
  • ze moeten rechtuit schijnen;
  • ze mogen niet knipperen en niet verblinden;
  • losse lampjes alleen op je torso, kleding of tas;
  • achterop een rode reflector;
  • in de trappers gele reflectoren;
  • op de wielen witte of gele reflectoren.

2 REACTIES

Abonneer
Laat het weten als er

De spelregels voor reageren: blijf on topic, geen herhalingen, geen URLs, geen haatspraak en beledigingen. / The rules for commenting: stay on topic, don't repeat yourself, no URLs, no hate speech or insults.

guest

2 Reacties
Meest gestemd
Nieuwste Oudste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties