Minor vrouwengezondheid in Twente en student schrijft carnavalskraker

In de rubriek ‘Intussen elders’ verzamelen we nieuws van andere universiteiten. Deze week: de Universiteit Twente start als eerste een onderwijsprogramma dat zich richt op vrouwengezondheid en de dakdekkersoorlog in Brabant was de inspiratiebron voor student Tijn Jans om een carnavalslied te maken.

Universiteit Twente start minor vrouwengezondheid

De Universiteit Twente begint met een tien weken durende minor vrouwengezondheid (Technology for women’s health in a life span perspective), het eerste onderwijsprogramma in Nederland dat zich richt op vrouwengezondheid en technologie. Dat meldt de Nationale Onderwijsgids.

De Tweede Kamer heeft onlangs een motie aangenomen om een Nationale Strategie Vrouwengezondheid te ontwikkelen. Het uiteindelijke doel is om te komen tot gelijke gezondheidsuitkomsten. De gezondheidszorg is nog steeds vooral afgestemd op mannen, waardoor vrouwspecifieke behoeften onderbelicht blijven.

Met de nieuwe minor wil de Twentse universiteit ‘bijdragen aan nationale en internationale inspanningen om onderzoek, innovatie en zorg op het gebied van vrouwengezondheid te versterken’. Studenten krijgen informatie over onderwerpen zoals mentale gezondheid, borstvoeding, de overgang, borstkanker en bekkenbodemverzakking. Daarnaast zijn er workshops en een groepsproject.

Geschiedenisstudent schrijft carnavalskraker

Still uit de videoclip van ‘Alle dagen dekken’ met Tijn Jans in het midden.

Geschiedenisstudent Tijn Jans van de Radboud Universiteit in Nijmegen vormt met twee vrienden de muziekgroep Tegedraods en het trio maakt al enkele jaren carnavalsmuziek. Dit jaar hossen vele duizenden mensen mee op hun liedje Alle dagen dekken, dat in de carnavalsprovincies inmiddels is uitgegroeid tot een heuse carnavalskraker.

De dakdekkersoorlog in Den Bosch, met explosies bij huizen en voertuigen van Brabantse dakdekkers, vormt de inspiratie voor het liedje. ‘Dat was overal in het nieuws en toen we op het woord ‘dekken’ stuitten, dachten we: dit moet het worden’, vertelt Jans tegen universiteitskrant Vox. Het liedje slaat aan. ‘Mensen pakken het nummer meteen op. Het is grappig en actueel tegelijk.’

Op Spotify werd Alle dagen dekken al meer dan 80.000 keer beluisterd en de bijbehorende clip werd op YouTube zo’n 40.000 views bekeken. ‘Die aantallen hebben we met onze eerdere nummers nooit gehaald’, zegt Jans tegen Vox. ‘Dit jaar hebben we het professioneler aangepakt: een betere productie, een strakkere tekst en een actueel thema.’

De spelregels voor reageren: blijf on topic, geen herhalingen, geen URLs, geen haatspraak en beledigingen. / The rules for commenting: stay on topic, don't repeat yourself, no URLs, no hate speech or insults.

guest

0 Reacties
Meest gestemd
Nieuwste Oudste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties