Studenten
Ruitschade bij Winscho Foto Reyer Boxem

Waar is de SSH als je haar nodig hebt?

Indringers en vuilnisgooiers

Ruitschade bij Winscho Foto Reyer Boxem
Vernielingen, diefstal en ongure types in je huis: huisvester SSH doet er veel te weinig aan en is nauwelijks bereikbaar voor klachten, zeggen bewoners van onder meer studentenhuis Winscho. ‘De beveiligers zijn er nooit als we ze nodig hebben.’
29 januari om 12:15 uur.
Laatst gewijzigd op 29 januari 2025
om 12:19 uur.
januari 29 at 12:15 PM.
Last modified on januari 29, 2025
at 12:19 PM.
Avatar foto

Door Rob van der Wal

29 januari om 12:15 uur.
Laatst gewijzigd op 29 januari 2025
om 12:19 uur.
Avatar foto

By Rob van der Wal

januari 29 at 12:15 PM.
Last modified on januari 29, 2025
at 12:19 PM.
Avatar foto

Rob van der Wal

Rob begon als student-redacteur bij UKrant en is sinds mei 2023 terug als vaste medewerker. Hij schrijft nieuwsberichten, achtergrondartikelen – met een voorkeur voor wetenschap – en houdt zich bezig met internationaliseringszaken. Daarnaast werkt Rob als freelance wetenschapsjournalist. In zijn vrije tijd is hij drummer, radiomaker en moestuinier. Meer »
Rob started as a student editor at UKrant and has been back as a regular contributor since May 2023. He writes news stories, background articles – with a preference for science – and covers internationalisation issues. Rob also works as a freelance science journalist. In his spare time, he is a drummer, radio producer and vegetable gardener. More »

‘Ik werd wakker van zijn geschreeuw’, zegt een van de bewoners van Winscho op 30 december om tien voor vier ’s nachts in de groepsapp. Een – vermoedelijk dakloze – indringer is dan voor de vierde keer terug bij het internationale studentenhuis aan het Winschoterdiep. De man schreeuwt, is agressief en gooit een raam bij de ingang in met een steen. 

Op 8 december was hij er ook al. Toen sloeg hij een raam in een van de keukens stuk om binnen te komen. Bewoners troffen hem slapend aan in het vrouwentoilet. Op 10 december kwam de man twee keer terug: midden in de nacht speelde hij mondharmonica en schreeuwde naar bewoners. 

Aan de politie hebben ze niet veel, klagen de bewoners. De man wordt alleen maar weggestuurd. Maar hun onvrede richt zich met name op verhuurder SSH: die stelt in een mail dat de verantwoordelijkheid voor een inbraak bij de bewoners ligt en onderneemt verder geen actie.

Niet serieus genomen

De klachten over de SSH – een landelijke woningcorporatie met vestigingen in zes steden – klinken al jaren in Groningen. Toen de bewoners van Winscho tussen najaar 2022 en mei 2023 werden lastiggevallen door een potloodventer die geregeld voor hun ramen stond te masturberen, voelden ze zich ook niet serieus genomen. 

De SSH wist van de situatie, maar ik moest smeken om hulp

‘De SSH wist van de situatie, maar ik moest smeken om hulp. Ik heb zoveel e-mails gestuurd, ik heb ze zo vaak moeten bellen. Ik weet niet hoeveel uur ik heb geprobeerd om iemand te spreken te krijgen’, zei een van hen destijds tegen UKrant.

‘De manager was er bijna nooit’, zei een ander. ‘Het enige antwoord dat we van de SSH kregen, was die e-mail waarin stond: “Doe je deur op slot, houd de nooddeuren gesloten, en het spijt ons dat dit is gebeurd”.’ 

En het zijn niet alleen de bewoners van Winscho die ontevreden zijn. ‘Een paar weken geleden is er ingebroken in het fietsenhok omdat de sloten niet werken, en er is al maanden iemand die regelmatig vuilnis in het atrium gooit’, vertelt een bewoner van SSH-complex Upsilon in Paddepoel. Daar wordt volgens hem niet echt iets aan gedaan. ‘Ze moeten die persoon natuurlijk op heterdaad betrappen, maar nu gebeurt er helemaal niets. En de SSH blijft maar zeggen dat er geen nieuwe sloten beschikbaar zijn.’

De centrale ingang van Winscho. Foto Reyer Boxem

Verkeerde prioriteiten

Er is wel beveiliging in de SSH-panden, maar daar hebben ze weinig aan, zeggen de bewoners. Zo kwamen de beveiligers in december pas na enkele uren opdagen bij Winscho, toen de indringer al was vertrokken. 

Bovendien liggen de prioriteiten verkeerd, volgens Winscho-bewoonster Layla Cobley. ‘Je kunt het aan elke student in het gebouw vragen en die zal zeggen dat de beveiligers eigenlijk alleen langskomen als er geklaagd wordt over geluidsoverlast, of als het 22 uur is en we wat te luid zijn. Maar ze zijn er nooit als we ze nodig hebben.’

Ook de Upsilon-bewoner zegt dat de beveiliging zich met name op de studenten zelf richt. ‘We hadden een keer een verjaardagsfeestje met acht mensen en we waren een spelletje aan het spelen toen er opeens iemand in onze keuken stond. Die vroeg of we wilden vertrekken, omdat we na 22 uur met meer dan vier mensen in de keuken waren. Ik heb het idee dat de beveiliging alleen op de huurders let en niet op indringers. En wij betalen nota bene voor die beveiliging.’

Beveiliging verdubbeld

Bij het Winschoterdiep heeft de SSH naar aanleiding van de incidenten maatregelen genomen, laat woordvoerder Lisa Plender weten. ‘Sinds december is de beveiliging verdubbeld en opgeschaald. De beveiliging kwam eerst drie dagen per week en nu zes. Ook zitten de beveiligers soms even in het gebouw voor als bewoners vragen hebben.’

Ik heb het idee dat de beveiliging alleen op de huurders let 

Layla ziet inderdaad meer beveiliging, zegt ze. ‘Maar ik ben er vrij zeker van dat die om middernacht of 1 uur ’s nachts weer uitklokken.’ Dat was in 2023, ten tijde van de potloodventer, ook al het geval: de man dook telkens op wanneer de beveiligers al weg waren. Liever zou ze permanente bewaking rondom het gebouw zien, dus ook gedurende de nacht. 

Rechtenstudent en medebewoner Alessandro Mastrangelo is het daarmee eens. ‘Zet iemand buiten neer zodat je beter in de gaten kunt houden wie er het gebouw in gaat.’

Blik op de binnentuin van Winscho. Foto Reyer Boxem

Slechte communicatie

Over de mail aan de bewoners – waarin stond dat ze de politie maar moesten bellen als er een indringer was, of de persoon zelf aanspreken – zegt Plender: ‘We denken nu dat we dit anders en beter hadden moeten communiceren. Bewoners zijn zeker niet verantwoordelijk voor het probleem, maar ze kunnen wel een belangrijke bijdrage leveren door bijvoorbeeld op tijd de politie te bellen en beeldmateriaal met ons te delen. Ook helpt het als ze hun voordeuren goed op slot doen en indringers niet laten meelopen naar binnen.’

De communicatie van de woningcorporatie laat al langer te wensen over. De SSH – toen net een jaar verantwoordelijk voor de huisvesting van internationals in Groningen – scoorde in een  UKrant– enquête uit 2016 een 1,77 (op een schaal van 1 tot 5) voor haar ontvankelijkheid voor klachten. Daar werd slecht mee omgegaan, vonden de studenten.

Om onder andere de communicatie te verbeteren, kwam de SSH in juli 2020 met het plan om een huurdersvereniging op te richten, samen met de Groninger Studentenbond en het Erasmus Student Network. De vereniging, bestaande uit bewoners van SSH-panden, moest vanaf 2021 gaan adviseren bij bijvoorbeeld het boetebeleid bij overlast, communicatie richting bewoners en hoe de panden gezelliger konden worden gemaakt.

Die vereniging kwam er alleen niet. ‘We hadden daarvoor alle studenten aangeschreven die bij de SSH wonen, maar er was geen animo onder de studenten om hieraan deel te nemen’, zegt Plender.

Trage reparaties

Sindsdien lijkt er weinig veranderd te zijn. De SSH is slecht bereikbaar, stellen ook de huidige internationals, en er gaat veel tijd overheen voordat dingen gerepareerd worden. Zo was er voor de Winscho-bewoners die in 2023 te maken hadden met gebrekkige wifi na maanden wachten en meer dan vijftien reparatieverzoeken nog geen verbetering. De kapotte verlichting op de parkeerplaats, datzelfde jaar? Ook toen duurde het eindeloos voor er een oplossing kwam.  

De mailtjes over de sloten zijn allemaal binnen 48 uur beantwoord

En een maand nadat de indringer in december het keukenraam kapot sloeg, is de tijdelijke houten plaat nog steeds niet vervangen door een nieuw raam, en zit er nog een gat in het raam naast de toegangsdeur.

De SSH geeft desondanks aan dat er in een aantal gevallen wel degelijk snel is gehandeld. ‘Er waren bijvoorbeeld drie mailtjes binnengekomen over de sloten bij Upsilon, en die zijn allemaal binnen 48 uur beantwoord’, zegt Plender. ‘Bovendien heeft alleen het elektrische slot een storing, en werkt het reguliere slot nog wel.’

Goed signaal

Toch wil de woningcorporatie de klachten van bewoners over de trage en beperkte communicatie serieus nemen. ‘We vinden dit een goed signaal. We gaan het intern bespreken en kijken hoe we onze communicatie kunnen verbeteren’, zegt Plender. ‘En als er een melding komt, doen we ons best om dit zo snel mogelijk op te pakken.’

Wat daarbij moet gaan helpen, is een nieuw woonbestuur in Groningen waar SSH aan werkt. Dat gaat bestaan uit enkele huurders die zaken regelen op het complex, contact hebben met de SSH en activiteiten organiseren met de bewoners. Het bestuur zal ondersteund worden door de nieuwe huurdersvereniging BoKS, een landelijk initiatief vanuit de studentenhuisvester zelf.

Inmiddels is het bijna een maand rustig in Winscho. Maar echt gerust is Layla er nog niet op. ‘Tussen 10 en 30 december zat ook drie weken waarin niets gebeurde, dus wie zegt dat die dakloze man niet weer terugkomt?’

Lees ook:

Engels