Studenten
Foto’s Reyer Boxem

Het belang van traditionele kleding

Het geheim van de Indiase koffer

Foto’s Reyer Boxem
Een Indiase student die voor langere tijd naar het buitenland gaat, neemt altijd een belangrijk artikel mee: traditionele kleding om te dragen tijdens festiviteiten zoals het lichtfestival Diwali. ‘Je kan er gewoon niet slecht uitzien in Indiase kleren.’
22 november om 11:24 uur.
Laatst gewijzigd op 22 november 2022
om 12:29 uur.
november 22 at 11:24 AM.
Last modified on november 22, 2022
at 12:29 PM.
Avatar foto

Door Mai Tenhunen

22 november om 11:24 uur.
Laatst gewijzigd op 22 november 2022
om 12:29 uur.
Avatar foto

By Mai Tenhunen

november 22 at 11:24 AM.
Last modified on november 22, 2022
at 12:29 PM.
Avatar foto

Mai Tenhunen

Traditionele kleding is erg belangrijk voor mensen uit India; ze worden geassocieerd met cultuur, familie, en feesten. ‘Er is geen enkele Indiase student die geen traditionele kleding bij zich heeft’, zegt Gitanjali.

Zelf heeft ze een witte kurta, een lang shirt zonder kraag, meegenomen, evenals de rode anarkali, een soepelvallende jurk. ‘Ik heb ze meegenomen omdat het makkelijke kleding is. Ik heb geen hulp nodig om de stof te draperen zoals bijvoorbeeld bij een sari.’ Ook niet onbelangrijk: de kleur rood doet haar denken aan Diwali, een belangrijk festival voor haar en haar familie.

Er is veel te zeggen over de traditionele kleding die wordt gedragen in de Indiase staat Maharashtra, waar ze vandaan komt. ‘We hebben een soort sari die nauvari heet, ook wel de sari van negen meter genoemd. Je drapeert hem zo dat het een broek wordt in plaats van een rok, waardoor je je beter kunt bewegen dan in een traditionele sari. Mijn overgrootmoeder droeg iedere dag een nauvari.’

Vandaag de dag dragen Gitanjali en vele andere jongeren uit Maharashtra niet meer dagelijks een nauvari; in plaats daarvan dragen ze meer ‘Indo-moderne’ kleding. Maar ondanks het feit dat de jongere generaties nieuwe manieren vinden om traditioneel te zijn, blijft traditionele kleding een onmisbaar onderdeel van festiviteiten. ‘Hoe je je in het dagelijks leven ook kleedt – traditioneel, fusion, of helemaal modern – iedereen doet extra zijn best en draagt traditionele kleding tijdens grote feesten zoals Diwali.’

Alekhya Batchu (21) Master in Behavioral and Cognitive Neuroscience

Op de foto draagt Alekhya een wit shirt met traditioneel borduurwerk dat chikankari heet: ‘Als kind dacht ik altijd dat het chicken curry was, zoals het eten. Ik liep een keer langs een etalage waar ze chikankari verkochten en ik dacht: dat is een restaurant, waarom verkopen ze daar kleren?’

Alekhya omschrijft haar dagelijkse kledingstijl as westerse fusion, en dat is ook wat ze in Groningen draagt. ‘Ik draag vaak een kurti, een tuniek, en een traditioneel makkelijk shirt. Daar kan je prima een spijkerbroek onder aan.’ Kurtis zijn ook veelzijdig, want je kan ze aanpassen aan je eigen behoefte. ‘Er zijn simpele die je gewoon iedere dag aan kunt doen, maar er zijn ook mooiere ontwerpen van andere materialen, zoals zijde.’

Een lungi is een traditioneel kledingstuk dat specifiek uit haar regio komt. Het bestaat uit een lange rok en een blouse. ‘In mijn staat dragen mensen een lungi met een dupatta, een soort sjaal, die je op de manier van een sari draagt. Dat heb ik heel vaak tijdens traditionele plechtigheden aan gehad.’

Alekhya wil niet generaliseren over India. Dat is door de grootte van het land onmogelijk. Hetzelfde geldt voor de kleding. ‘Sommige kleren hebben een religieuze betekenis, andere weer een culturele betekenis. Sommige patronen hebben zelfs een heel specifieke geschiedenis.’

Swarupa Kuchimanchi (23) Master in Applied Social Psychology

Swarupa is een van de dertig miljoen mensen uit de Indiase diaspora, waardoor ze het soms moeilijk vindt om haar cultuur fatsoenlijk uit te drukken. ‘Tijdens mijn jeugd waren er niet veel plekken waar ik Indiase kleren kon dragen. Dat kon eigenlijk alleen tijdens culturele bijeenkomsten.’

In Groningen wil ze niet alleen mogelijkheden waar ze traditionele kleding kan dragen benutten, maar ook creëren. ‘Ik vind dat kleding laat zien wie je bent en als je daar ook nog cultuur aan verbindt, geef je een nog krachtiger signaal af’, zegt Swarupa. Dit komt ook naar voren in de haar blauwe sari: ‘Het is de sari die mijn zus droeg toen ze haar middelbareschooldiploma ontving. Ik kon daar helaas niet bij zijn. Op deze manier vier ik haar en haar prestatie toch een beetje.’

Het gewaad bestaat uit drie elementen: een blouse en een onderrok waar de sari, in wordt gestopt en omheen wordt gedrapeerd. Een sari aandoen is een behoorlijke uitdaging: ‘Dit is een van de makkelijkste om te draperen omdat de stof zo licht en luchtig is.’

In het zuiden van India hebben ze een kledingstuk dat een halfsari heet: dit wordt vooral door jongere vrouwen gedragen. ‘Als je voor het eerst ongesteld wordt, word je eindelijk een vrouw, en dan krijg je een halfsari’, zegt Swarupa.

Gitanjali Sukhtankar (21) Master biomedische wetenschappen

Traditionele kleding is erg belangrijk voor mensen uit India; ze worden geassocieerd met cultuur, familie, en feesten. ‘Er is geen enkele Indiase student die geen traditionele kleding bij zich heeft’, zegt Gitanjali.

Zelf heeft ze een witte kurta, een lang shirt zonder kraag, meegenomen, evenals de rode anarkali, een soepelvallende jurk. ‘Ik heb ze meegenomen omdat het makkelijke kleding is. Ik heb geen hulp nodig om de stof te draperen zoals bijvoorbeeld bij een sari.’ Ook niet onbelangrijk: de kleur rood doet haar denken aan Diwali, een belangrijk festival voor haar en haar familie.

Er is veel te zeggen over de traditionele kleding die wordt gedragen in de Indiase staat Maharashtra, waar ze vandaan komt. ‘We hebben een soort sari die nauvari heet, ook wel de sari van negen meter genoemd. Je drapeert hem zo dat het een broek wordt in plaats van een rok, waardoor je je beter kunt bewegen dan in een traditionele sari. Mijn overgrootmoeder droeg iedere dag een nauvari.’

Vandaag de dag dragen Gitanjali en vele andere jongeren uit Maharashtra niet meer dagelijks een nauvari; in plaats daarvan dragen ze meer ‘Indo-moderne’ kleding. Maar ondanks het feit dat de jongere generaties nieuwe manieren vinden om traditioneel te zijn, blijft traditionele kleding een onmisbaar onderdeel van festiviteiten. ‘Hoe je je in het dagelijks leven ook kleedt – traditioneel, fusion, of helemaal modern – iedereen doet extra zijn best en draagt traditionele kleding tijdens grote feesten zoals Diwali.’

Muskan (23) Master in Artificial Intelligence

Muskan draagt een donkerrood shirt en een gele palazzobroek. ‘Voor mij staan deze kleuren voor warmte en licht. Wij branden altijd veel kaarsen, en donkerrood is een krachtige kleur. Als je een tempel versiert, gebruik je rode kleren.’

Muskan vond de kleurrijke kleren in een winkel in haar thuisstad, en ze nam ze mee in haar koffer omdat het makkelijk was. ‘Ze zijn heel licht en ik kan ze bij allerlei gelegenheden aan.’

De gelegenheden waarbij ze deze kleren aan zou doen zijn bijvoorbeeld Diwali, navratri – een hindoefeest dat negen dagen duurt – en academische prestaties. ‘Op de universiteit doe je bijvoorbeeld Indiase kleren aan als je een labopdracht hebt of als er iemand slaagt’, zegt ze. ‘Dan voelt het meer bijzonder dan een gewone dag.’

Indiase kleding en de stof waarvan die gemaakt is, heeft een bijzondere geschiedenis. ‘Tijdens de Onafhankelijkheid van India startte Gandhi ook een revolutie waarbij we kleren droegen die hier in India gemaakt waren.’ Deze vorm van zelfvoorziening was zo belangrijk tijdens de revolutie dat de symboliek nog steeds aanwezig is in de Indiase vlag in de vorm van de Dharmachakra (Het Wiel der Wet). ‘Dat symbool komt uit de machine die Gandhi gebruikte om katoendraad te spinnen.’

Vandaag de dag zijn deze stoffen juist moeilijk te verkrijgen in India. ‘Ze worden voor heel veel geld in het buitenland zoals de VS verkocht, en de stoffen die in India gemaakt worden zijn dus te duur voor de mensen zelf. Alles van goede kwaliteit wordt geëxporteerd.’

Saloni Mangla (26) Pre-masters in Media Creation and Innovation

Het korte blauwe topje en palazzobroek die Saloni aan heeft, hebben een bijzondere betekenis. ‘In India staat de kleur blauw voor vrede, dus dit is heel belangrijk voor mij’, zegt ze. Ze kocht de outfit in een winkel in Delhi, waar ze vandaan komt, en nam die mee naar Groningen om aan te doen tijdens bijeenkomsten en feesten.

Traditionele kleding is van levensbelang voor Saloni, en ze draagt het iedere dag: ‘In Delhi droeg ik iedere dag kurtis en een spijkerbroek of kurtis en pyjama’s (een soort broek)’, zegt ze. ‘Maar hier in Groningen draag ik vooral westerse kleding.’

Dat komt voornamelijk door het weer, zegt ze. ‘Als je moet fietsen en het is modderig en koud, is het niet logisch om een grote losvallende rok te dragen’, zegt ze. Maar: ‘Traditionele kleding is voor mij een manier om me verbonden te voelen met waar ik vandaan kom en om te herinneren dat ik Indiaas ben. Op deze manier voel ik me thuis wanneer ik niet daadwerkelijk thuis ben.’

Het mooiste vindt ze hoe nauwkeurig ieder kledingstuk is, niet zoals westerse kleding. ‘Er is altijd wel iets persoonlijks zoals borduursels of iets anders. Ieder kledingstuk ziet er uit alsof het door een kunstenaar gemaakt is. Dat zijn van die culturele details die ik zo prachtig vind.’ Door deze speciale kledingstukken voelt ze zich uniek en mooi: ‘Je kan er gewoon niet slecht uitzien in Indiase kleren.’

English