Duurzame mode
In Groningen zijn duurzame kledinginitiatieven zoals vlooienmarkten en kledingruil inmiddels heel gewoon, en ze richten zich voornamelijk op studenten.
Sommige consumenten laten zich leiden door ethische kwesties, zoals slechte werkomstandigheden in fabrieken en de milieuproblemen van wegwerpmode, en verkiezen ‘slow’ mode boven ‘fast’ mode.
De heropleving van vintage kleding heeft te maken met de ecomodebeweging. ‘Tweedehands kleding is ook een vorm van duurzame, eerlijke mode’, zegt Simone Wielinga, mede-oprichter van de vintagewinkel Stardust in Groningen.
Shoppers krijgen een gevoel van samenhang als ze kleding van kleinere winkels kopen en ze weten dat de kleding die ze kopen een achtergrond heeft. Dit is belangrijk.
Hoewel grote ketens, zoals Primark en H&M, bekendstaan om hun lage prijzen, hebben we via een experiment ontdekt dat mensen nog meer kleren voor minder geld kunnen kopen bij vintage kilosales.
Leestijd: 5 minuten (879 woorden)
Kleren die zowel duurzaam als modieus zijn, worden steeds populairder bij veel Groningse studenten. Van evenementen als Fair Fashion Festival, Vintage Kilo Sale en O-SWAP, tot community closets en kringloopwinkels als DarpDecade en Stardust, Groningen biedt de milieuvriendelijke en ethische shopper genoeg mogelijkheden om zijn garderobe uit te breiden.
Bij de zoektocht naar een plek om kleren te kopen, vinden studenten de sociale en emotionele aspecten van het duurzaam winkelen erg belangrijk. Julia Danu, masterstudente taal en cognitie, is voor de tweede keer bij VinoKilo. Volgens haar is ‘groen’ winkelen de nieuwe norm. Het is bewolkt op deze zaterdag, maar palmbomen, harde muziek, een wijnbar en kleurrijke foodtrucks toveren Paradigm, dat ver uit het centrum ligt, om tot een bohémien-enclave.
‘Het voelt als een festival, en ik vind naast het winkelen de interactie met andere studenten heel leuk’, zegt Danu in de ‘chill’-sectie van het zogeheten vintage feestje. ‘Niet alleen winkel ik duurzaam, maar vintage kleren hebben ook een emotioneel aspect. Sommige stukken deden me denken aan m’n jeugd in de jaren 90.’
Alternatief
‘VinoKilo is een soort gemeenschappelijk evenement’, zegt Robin Balser, oprichter en CEO van DarpDecade en Vintage Kilo Sale. Balser, ambitieus, beschrijft duurzame mode als ‘alles wat maar een alternatief biedt voor mainstream gebruik, van kleding tot ideeën, methodes en organisaties’.
Mainstream winkelen wordt steeds meer gekarakteriseerd door ‘fast’ mode en de mode-industrie probeert de veranderlijke trends en de razendsnelle consumptie bij te blijven door snelle productie en lage prijzen (bij winkels zoals H&M, ZARA en Primark – zie box ‘Het winkelexperiment’). Maar nu wordt de industrie uitgedaagd door nieuwe – langzamere – manieren van winkelen.
Consumenten, en dan voornamelijk studenten, maken zich steeds drukker om het milieu en het welzijn van hun medemens, maar als je weinig geld hebt is leuk winkelen soms moeilijk. ‘De prijs blijft het belangrijkste’, zegt Balser. ‘De meeste studenten hebben maar een heel klein budget voor kleren. Tweedehands, vintage winkels en evenementen zoals VinoKilo bieden alternatieve prijzen.’
Hip
Duurzame mode, ook wel ecomode genoemd, maakt onderdeel uit van de groeiende trend en denkwijze om milieuvriendelijkere keuzes te maken om de invloed van mensen op de aarde terug te brengen, en om gemeenschapszin en sociale verantwoordelijkheid te creëren.
Het winkelexperiment
Kunnen we duurzame kleding vinden die ook een redelijke prijs heeft? In verband met de grote opening van de Primark* afgelopen week besloot de UK dat uit te vogelen middels een winkelexperiment. Nina ging naar Primark en VinoKilo, en gaf bij beide winkels 50 euro uit, met het doel zo veel mogelijk spullen te kopen.
Ondanks de centrale ligging van Primark en het aanbod van nieuwe en trendy kleding van (voornamelijk) natuurlijke materialen was de ervaring snel voorbij. Het was dan ook geen gezellige ervaring. Bij Primark legde Nina 45 euro neer voor zes artikelen, waaronder een paar platformsandalen en een Star Wars-t-shirt.
Het was veertig minuten fietsen naar VinoKilo in Paradigm, maar haar ervaring daar was veel meer ontspannen. Ze kocht ook veel meer producten die allemaal hun verhaal hebben. Ze luisterde naar muziek, dronk bier en kletste met vrienden, en kocht daarnaast tien artikelen voor 49 euro. De hoogtepunten: een extra groot spijkerjasje, een zomerjurk met stippen en een naveltruitje met De Kleine Zeemeermin erop.
* De UK heeft het shoptegoed voor beide winkels uit eigen zak betaald.
‘Voor veel mensen is de ‘vintage’ manier van leven interessant en hip, maar weinig mensen realiseren zich dat vintage en tweedehands kleding ook een soort duurzame en eerlijke mode is’, zegt Simon Wielinga, mede-oprichter van Stardust. Ze studeerde kunst, cultuur en media aan de RUG. ‘We willen bewustwording creëren dat hergebruikte, vintage, of tweedehands kleding kopen bijdraagt aan een betere wereld.’
Niet kopen, maar ruilen
Kledingruil voldoet ook aan deze principes. Tjitske Kingma, voormalig studente Engels aan de RUG, werkt nu als marketing- en promotiecoördinator bij Usva. Ze zegt dat bewustwording over duurzame mode onder studenten de drijvende kracht was achter O-Swap, dat in 2014 begon als een samenwerking tussen Usva en het Green Office van de RUG. Dit jaar doet ook DuCie mee met het evenement. De vierde editie vindt plaats op vrijdag 27 mei.
‘Veel mensen blijven gewoon maar kleren kopen en zijn zich niet bewust van de invloed op het milieu en de omstandigheden waarin de mensen die onze kleren maken leven’, zegt Kingma. De stad krijgt er steeds meer tweedehands winkels, kledingruilen en winkels die biologische waren verkopen bij, en Groningers kunnen dus steeds beter een duurzame levensstijl inrichten. Dit geldt natuurlijk ook voor studenten, en Kingma denkt dat het de voorlichting via traditionele en sociale media is waardoor jonge mensen veranderen.
Wielinga denkt dat die omslag niet alleen individueel zal zijn, maar dat we het ook steeds meer in de stad zelf zullen zien. ‘Groningen richt zich zeker steeds vaker op het milieu. Het staat nog in de kinderschoenen, maar het is een begin, en we hopen dat er nog veel van dit soort eerlijke evenementen en initiatieven zullen komen om mensen te inspireren en informeren.’