De mannen achter Studentenkak
Viral met dronken stunts
‘Onze eerste video was eigenlijk een grap’, vertelt Rutger. Zijn huisgenoot Pepijn had een video op TikTok geplaatst van een hele vieze kamer van zijn clubgenoot, met het commentaar: ‘Rutger ouwe, dit kan écht niet.’
De kamer was bezaaid met etensresten, vieze was en andere troep. Het zware studentikoze accent waarmee ‘Rutger ouwe’ werd uitgesproken, maakte het stereotiepe beeld van de onverzorgde student compleet.
Ze hadden er verder niet echt over nagedacht, maar een dag later had de video al 70.000 weergaven. ‘Toen dacht ik: dat is echt heel veel. Hier moeten we mee doorgaan.’
Dronken stunts
Inmiddels hebben de twee 160.000 volgers op hun Instagramaccount Studentenkak, halen bijna al hun video’s honderdduizenden weergaven en is er geen student die de woorden ‘Rutger ouwe’ niet kent.
We wilden gewoon kijken waar het schip zou stranden
De twee bedrijfskundestudenten van de RUG plaatsen video’s van vaak dronken (verenigings-)studenten die stunts uithalen. Het was nooit hun intentie om daar een heel account mee te vullen, zegt Rutger, ‘maar we roken het succes en wilden gewoon kijken waar het schip zou stranden.’
Hoewel ze begonnen op TikTok, maakte Studentenkak al snel de overstap naar Instagram. ‘Op TikTok worden video’s veel sneller verwijderd dan op Instagram, omdat ze zouden aanzetten tot gevaarlijk gedrag’, legt Rutger uit. ‘Dat is wel jammer, want op TikTok ga je veel sneller viral.’
In het begin postten de jongens, die beiden bij Albertus zitten, vooral video’s van zichzelf of van vrienden – ‘wel altijd zonder onze gezichten in beeld’ – maar al snel kregen ze ook materiaal toegestuurd. Niet alleen van mensen in Groningen, maar van ver daarbuiten.
Miljoen weergaven
Soms gebeurde dat spontaan, maar ze begonnen mensen ook op te roepen om video’s in te sturen. ‘Ons doel was eigenlijk om zo snel mogelijk zo groot mogelijk te worden’, vertelt Rutger.
En dat is gelukt. Inmiddels kijken Pepijn en Rutger niet meer op van een video die een miljoen weergaven behaalt. ‘De dopaminekick die je krijgt als je video viral gaat, wordt steeds minder.’
De dopaminekick die je krijgt als je video viral gaat, wordt steeds minder
Waarom zoveel mensen vallen voor dronken studenten boven de wc-pot, gore kamers, en kampvuurtjes in de GK? Rutger denkt dat het succes vooral komt door het gesloten karakter van de studentenwereld. ‘Het is een soort kijkje achter de schermen. Lang niet alle volgers zijn student, maar mensen vinden het leuk om te zien hoe het er in het studentenleven aan toe gaat.’
Zo werden ze al een tijdlang gevolgd door de baas van een groot techbedrijf, dus hadden ze het idee om hem te benaderen voor een giveaway. Hoewel ze er eigenlijk niets van hadden verwacht, kregen ze een berichtje van zijn secretaresse. ‘Hij bleek een groot fan en wilde iets voor ons doen!’ Het leverde de twee een gloednieuwe barbecue en koptelefoons op.
BN’ers
Ook houden verschillende BN’ers hun account in de gaten. Ze krijgen regelmatig dm’s, bijvoorbeeld van Antoon en Koen van de Bankzitters, en ze werden laatst nog aangehaald in een podcast van Sander Schimmelpenninck. ‘Dat is wel grappig om te zien’, zegt Rutger. ‘Je ziet wel dat je veel volgers hebt, maar het besef dat zoveel mensen je kennen, is soms best bizar.’
De reacties onder hun berichten zijn steevast in twee kampen verdeeld: veel mensen vinden het ‘supermooi’, anderen gruwen van wat die studenten uitvoeren. Maar volgen, dát doen ze wel. ‘Met al die dingen die je tegenwoordig allemaal niet mag, vinden mensen het denk ik leuk dat wij gewoon posten wat we willen’, zegt Rutger.
Soms slaat dat aan, maar soms ook niet. ‘Dan gaat ineens een video viral die wij helemaal niet zo leuk vonden, of andersom.’
No-go’s
Toch wordt niet alles zomaar geplaatst. ‘Soms gaat het sowieso veel te ver, of staan mensen er echt slecht op.’ Seksuele handelingen zijn bijvoorbeeld echt een no-go. ‘En al zouden we dat willen posten, dan zou Instagram dat niet toelaten. Maar het is lastig om te weten waar de grens ligt.’
Het is lastig om te weten waar de grens ligt
Ook hebben de mensen op de video’s vaak geen toestemming gegeven voor publicatie. ‘Dan stuurt een vriend het op, of iemand die ze helemaal niet kennen.’ Achteraf krijgen ze dan een berichtje van degene die op beeld staat. ‘Laatst hebben we een video verwijderd van iemand die met een bus deodorant een peuk aanstak’, vertelt Rutger. ‘Zijn baas had dat filmpje gevonden en naar hem toegestuurd.’
In die gevallen verwijderen ze de video vrijwel altijd. ‘Dat vind ik soms wel zonde, omdat het dan echt potentie heeft om viral te gaan. Maar aan de andere kant zou ik zelf bijvoorbeeld ook niet graag kotsend op een video staan.’
Webshop
De studenten zijn niet op zoek naar bekendheid. Hun nabije omgeving weet weliswaar dat ze achter het account zitten, maar daarbuiten zwijgen ze. Wat ze veel belangrijker vinden is de lol, en – niet onbelangrijk – de webshop die ze vorig jaar rond Koningsdag openden.
Het leek hen ‘wel grappig’ om wat shirts te drukken, vertelt Rutger, en dat werd zo’n succes dat ze nu een vaste collectie hebben en afgelopen kerst ook kersttruien verkochten. ‘Per jaar hebben we nu al zo’n zeshonderd orders.’
En voor een stel bedrijfskundestudenten is het toch een ambitie om een onderneming te starten, dus waarom niet via Studentenkak ook drankattributen verkopen, custom kleding voor jaarclubs of producten voor verenigingen met een lustrum? ‘Het zou heel vet zijn als dit groot wordt.’
Maar wordt het niks, dan is dat ook niet erg, zegt Rutger. ‘Dan is de ervaring met socialmediamarketing en ondernemen sowieso mooi meegenomen wanneer ik een baan ga zoeken.’