Grote veranderingen beginnen klein

 

Help, het lukt niet! Een veel gehoorde kreet in menig bedrijf en overheid. Grootse plannen voor allerhande ontwikkelingen en producten of nieuwe vormen van samenwerking die maar niet willen slagen. Ook menige starter kampt er mee.

Een van de belangrijke elementen om dit aan te pakken, is de volgende: Grote veranderingen beginnen klein!

Als jonge leidinggevende werd ik met deze wijsheid geconfronteerd toen ik vast liep met mijn facilitaire team op onze ontwikkeling. De geslaagde verbeterpunten en nieuwe successen werden  bijzonder gewaardeerd. Met name onze service voor de vergaderfaciliteiten en de ondersteunende catering.

Succes

De volgende stap -uitbreiding- was al in voorbereiding en ook gewenst door de directie. Maar de noodzakelijke menskracht kwam niet, diverse gesprekken ten spijt. Ik kreeg van een buitenstaander de tip: realiseer de kleinst mogelijke verandering en je zult succes hebben. Het leek mij eerst wat zweverig, maar toch de stoute schoenen aangetrokken.

Na enige overpeinzingen werd dit: de deur van de meest populaire vergaderzaal op slot doen, dus buiten gebruik stellen.

Een kleine handeling, maar met indrukwekkend effect.

Zo ook als u bijvoorbeeld de omzet wil verhogen van uw onderneming. Begin met het versterken van de klantrelaties in plaats van grootste campagnes. De ‘kleine’ mond-tot-mondreclame blijkt nog steeds het sterkste te zijn.

Grootschalig kost meer

Bij reorganisaties is eenzelfde effect waarneembaar. Als er gekozen wordt voor grootschalige organisatieverandering, blijkt dit vaak aanzienlijk meer tijd en geld te kosten dan een in kleinere fases uitgevoerde transformatie. Het draagvlak onder medewerkers is daarbij beduidend groter.

In de jeugdzorg gaat het met name om de juiste hulp aan het individuele kind. Toch zijn de grootste inkoopcontracten van hulpverleningstrajecten en daaraan gekoppelde budgetten het onderwerp van gesprek en niet het resultaat voor het individuele kind.

Complex

Ook bij maatschappelijke doelen die soms zeer complex en onveranderbaar lijken, gaat dit op. De aanpak van de aardbevingen in Groningen is niet kleinschalig gestart met schadeherstel en bewonersondersteuning.

Er is eerst veel energie en tijd gestoken in andere activiteiten zoals het optuigen van een organisatie die de totale schade in beeld moest brengen om vervolgens tot herstel over te gaan. Deze organisatie heeft inmiddels een veelvoud gekost van het werkelijke schadeherstel en het werk is nog lang niet allemaal uitgevoerd.

Kortom : grote veranderingen beginnen klein!

Dat geldt ook in uw eigen werk of privésituatie. Probeer het maar eens uit om een zo klein mogelijke verandering te bedenken en uit te voeren.

Veel succes daarmee!

Hans Doddema, DWERG managementsolutions

DWERG is uw steun en toeverlaat bij:

· Crisismanagement

· Organisatiecoaching

· Interim management en interim bestuur

· Conflictbemiddeling

· Trainingen op maat

Abonneer
Laat het weten als er

De spelregels voor reageren: blijf on topic, geen herhalingen, geen URLs, geen haatspraak en beledigingen. / The rules for commenting: stay on topic, don't repeat yourself, no URLs, no hate speech or insults.

guest

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties