Rectoren doen oproep over OV: Geef student de ruimte
Rectoren doen oproep over OV:
‘Geef student de ruimte, beperk die niet’
Om het openbaar vervoer niet te veel te belasten tijdens de spits, mogen studenten alleen tussen 11 uur ‘s ochtends en 3 uur ‘s middags in bus, trein of metro stappen. In die uren zou dan ook het onderwijs vanaf 15 juni (practica, tentamens, kleine lesgroepen) weer deels opgestart kunnen worden.
Maar dat is een te eenvoudige benadering, vinden de rectoren. Universiteiten maken deel uit van ‘een levendig regionaal en stedelijk ecosysteem waar de gehele keten geraakt wordt bij een nog langere periode van sluiting of zeer beperkte opening’, schrijven ze onder de kop ‘Laat studenten niet achteraan aansluiten in het OV’.
Leeg en verlaten
De universiteiten zijn sinds de lockdown leeg en verlaten. ‘Geen geanimeerde discussies, geen groepen jonge mensen die samen studeren, recreëren, onderzoeken, geen interacties met docenten of onderzoekers. We realiseren ons nog sterker dan voorheen hoe belangrijk menselijke interactie is bij het opdoen, ontwikkelen en delen van kennis: studeren doe je samen.’
Daarom is er ruimte nodig om studenten naar de campus te laten komen, schrijven de rectoren. Ze stellen dat dit niet alleen moet gelden voor locatiegebonden onderwijs, maar voor alle studenten. ‘We maken ons zorgen dat er een generatie studenten verloren gaat wanneer we dat cruciale fysieke contact niet spoedig kunnen laten herleven.’
Ongelijkheid
De basis van universitair onderwijs is persoonlijkheidsvorming, aldus de rectoren. Extra probleem is dat niet alle maatschappelijke groepen gelijke toegang hebben tot digitaal onderwijs. Sommigen hebben geen of slechte wifi of een ongemakkelijke thuissituatie. ‘Deze crisis mag er niet voor zorgen dat de ongelijkheid in het onderwijs weer gaat toenemen.’
Om fysiek contact mogelijk te maken, moeten studenten naar de campus en de universiteit kunnen komen, schijven ze. ‘Daarom vragen we beleidsmakers om in hun planvorming over bijvoorbeeld het openbaar vervoer rekening te houden met voldoende bewegingsruimte voor onze huidige en aankomende studenten. Perk hun bewegingsruimte niet in, maar vergroot het juist.’