Een 5,5 (naar boven afgerond) voor psychologie is geen voldoende: studenten zakken alsnog

Twee maanden lang een voldoende zien staan in Progress en dan alsnog te horen krijgen dat je gezakt bent voor je tentamen: dat overkwam negentien studenten die het vak psychology in the workplace volgden.

De studenten hadden een cijfer tussen de 5,45 en 5,49, wat afgerond naar boven een 5,5 werd en dus een voldoende. Maar afgelopen dinsdag kregen ze een mail van de examencommissie waarin stond dat ‘de afdeling psychologie geen 5,5 als cijfer geeft’ en dat hun cijfer daarom afgerond werd naar een 5.

De docent die de tentamens – gemaakt op 19 januari – nakeek, ‘was helaas niet op de hoogte’ van deze regel, aldus de mail. De onderwijsadministratie ontdekte de fout pas onlangs.

Oneerlijk

Tweedejaars psychologie Daniela Lofajov√° (21) vind het niet eerlijk dat ze nu een hertentamen moet doen. ‘Ik zie niet hoe dit mijn probleem is, vooral niet na twee maanden radiostilte. Dit is de fout van de docent en ik vind dat ik daarvoor niet de gevolgen zou moeten hoeven dragen.’

Het is zorgwekkend dat een docent niet weet wat een acceptabel cijfer is, zegt ze. Franka Bergmann (21), een van de anderen met een 5,5, is dat met haar eens. ‘Ik betwijfel of zij als enige de cijfers berekend heeft.’

Later moment

Het reguliere hertentamen van dit vak is over twee weken, maar de examencommissie schrijft dat ze inziet dat dit de studenten misschien niet voldoende tijd geeft om zich voor te bereiden. Daarom mogen de studenten het hertentamen op een later moment doen.

Maar Franka vindt dat er helemaal geen sprake zou moeten zijn van een hertentamen. ‘Ik ben van plan om in beroep te gaan tegen dit besluit; ik ben alleen nog aan het uitzoeken hoe ik dat moet aanpakken.’

English

8 REACTIES

  1. Goed punt over de nodige aanpassing van de titel. Dan merk ook zo meteen dat het helemaal geen nieuwsbericht in de UKrant waard was. Hoe is dit te rijmen met de harde roep naar sociale veiligheid bij de RUG? Denk ook eens aan de docenten. Hoe voelt het als je je best doet, overuren draait om goed onderwijs te leveren, en als jee een keertje een fout maakt (die mij en veel andere docenten ook een keer is gebeurd), met een redelijke oplossing komt, en dan toch aan de publieke schandpaal wordt genageld?

  2. In beroep? Dat lijkt me vrij kansloos. Maar tegelijkertijd wordt het op die manier een prima les in het afleren van overdreven entitlement :)

  3. Beetje kinderachtig om als student te doen alsof je hier oneerlijk behandeld wordt door een hertentamen te moeten doen. Dat moet je namelijk gewoon als je onder een 5,50 hebt gescoord. Het is natuurlijk vervelend om er later achter te komen dat je alsnog een hertentamen moet doen, maar de opleiding komt hier de studenten tegemoet door een hertentamen op een later moment aan te bieden.

  4. De titel is misleidend; studenten hadden geen 5,5, maar lager. Een 5.5 wordt afgerond naar een 6, alles onder een 5,5 naar een 5. Dat staat ook al jaren zo in de facultaire OER (dus niet alleen psychologie).
    In de tien jaren dat ik cijfers aanlever, werd ik elke keer gewezen op een afrondfout wanneer ik die maakte. Natuurlijk is het vervelend dat de correctie zo laat gebeurt, maar dat had ook pas kunnen gebeuren bij het checken voor de diploma-uitreiking en dan was het pas echt zuur geweest.
    En die paar reacties van studenten; vraag dan maar of studenten met een 5.9 of ze het eerlijk vinden dat iemand met een 5.499 ook een zes krijgt. Vraag aan die studenten met een onvoldoende of ze vinden zo hun diploma te verdienen. En vraag eens aan een examencommissie wat een diploma nog waard is als een visitatiepanel ontdekt dat mensen zonder voldoende toch vakken halen.

  5. Wat een onzin dat men in beroep wil. Het niet juist doorgeven zal of bij de docent liggen, of bij de cijferadministratie. Dit kan een keer gebeuren, waar mensen werken maken mensen fouten. Het behaalde cijfer is echter gewoon niet voldoende dus je krijgt een hertentamen. Dat het rot is snap ik, zorgt dit voor onverhoopts verder ongemak dan snap ik dat ook. Maar kom aan mensen in de echte wereld gaat het ook wel eens niet goed. Dan kan je ook niet met je voet gaan stamen en schande roepen. Kijk eerst eens naar jezelf, met een 7 had je dit probleem niet gehad.

  6. Nota bene: deze cijfers hadden helemaal niet met een halve punt gepubliceerd moeten worden; de fout ligt wat dat betreft eerder bij de cijferadministratie die de cijfers publiceert. Docenten publiceren namelijk geen cijfers, ze geven ze door. Ik heb ook wel eens per ongeluk onafgeronde cijfers ingeleverd, shit happens nu eenmaal af en toe, maar ik krijg dan een mailtje terug met het verzoek om de cijfers nog even af te ronden omdat ze anders niet gepubliceerd kunnen worden. Kennelijk is in dat proces nu iets raars gebeurd; vervelend, maar niet het einde van de wereld en een verlate herkansing lijkt me eerlijk gezegd een keurige oplossing.

    Verder wil ik wel opmerken dat de sociale veiligheid voor docenten niet groter wordt als eventuele fouten en vergissingen direct leiden tot een artikel in de UK. Je moet er toch niet aan denken dat je ondanks alles eens een keer iets fout doet bij de becijfering (toch al de nachtmerrie van iedere docent) en dat je dan meteen in ons universitaire blad te schande gemaakt wordt.

  7. Dit gebeurt heel vaak; docenten die dubbel afronden waardoor een 5,46 een 5,5 wordt en vervolgens een 6. Vooral als een cijfer is opgebouwd uit meerdere onderdelen (midterm, tentamen) of als een tentamen bestaat uit meerdere opdrachten die los van elkaar (door verschillende personen) worden beoordeeld. Ook als er gebruik wordt gemaakt van Excel komt het heel vaak voor dat cijfers dubbel worden afgerond. Het gebeurt natuurlijk ook dat studenten hierdoor net niet hun vak halen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

De spelregels voor reageren: blijf on topic, geen herhalingen, geen URLs, geen haatspraak en beledigingen. / The rules for commenting: stay on topic, don't repeat yourself, no URLs, no hate speech or insults.

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in