Ruimtegebrek FSE wordt afgewenteld op ons, zeggen docenten

Een mail aan alle docenten van FSE over het geven van avondcolleges zorgt voor ongenoegen. Ze voelen dat huisvestingsproblemen die allang bekend zijn, op hen worden afgewenteld.

‘Docenten wordt gevraagd minimaal drie avonden per week beschikbaar te zijn om ook ’s avonds les te geven’, aldus Susanne Täuber van de Personeelsfractie in de universiteitsraad. 

‘Blijkbaar is dit omdat er te weinig ruimte is. Dit wordt door werknemers gevoeld als het afwentelen van de gevolgen van schaarste die al bekend is op de werknemers.’

Ruimtegebrek

FSE kampt al jaren met ruimtegebrek terwijl het aantal studenten maar blijft stijgen. Dat er ’s avonds wordt lesgegeven, is ook niet nieuw. Maar de manier waarop daar nu opnieuw om wordt gevraagd, stuit docenten tegen de borst.

Al jaren wordt aan het RUG-bestuur kenbaar gemaakt dat de faculteit worstelt met ruimte, zegt onderwijsdirecteur Dirk-Jan Scheffers. Hij kreeg meerdere reacties naar aanleiding van de mail van het faculteitsbestuur.

‘Ik heb respons gehad van mensen die boos waren en van mensen die zeggen: Ach, het zal zo’n vaart niet lopen’, zegt hij. ‘Maar die mensen zeggen dan ook: als het erop aankomt, dan ritsel ik wat onderling zodat het me wel goed uitkomt.’

Hoewel hij de houding van de medewerkers begrijpt, is het volgens hem belangrijk te kijken naar de structurele oorzaak van de maatregel. ‘De reden dat het niet lukt om “zelf iets te regelen”, is omdat er geen ruimte is. Een paar jaar geleden kon je nog ergens een zaaltje regelen, maar dat is nu niet meer te doen.’

Toon

Het ongenoegen kwam ook door de toon van de mail. Daarin wordt gesteld dat de cao het toestaat om ook ’s avonds te werken en dat dit in principe van iedere docent wordt verwacht.

‘Nu krijgt iedereen opeens een mail met de mededeling ‘volgend jaar ga je dit en dit doen’. Terwijl alle medewerkers twee jaar lang alles hebben gegeven om het onderwijs zo goed en kwaad als het kon overeind te houden’, zegt Floor Kuipers, lid van de Personeelsfractie en tevens werkzaam bij FSE.

Ook Scheffers ziet dat de manier waarop gecommuniceerd werd niet ideaal is. ‘Maar het faculteitsbestuur zit behoorlijk tussen a rock and a hard place. Als zij de extra ruimte van de RUG niet krijgen, moeten ze een keuze maken. En de keuze is nu blijkbaar zoveel mogelijk op campus lesgeven.’

Rek is eruit

Tegelijkertijd zien Scheffers en Kuipers dat de rek er bij medewerkers uit is. ‘Een mail als deze grijpt in op je work-life balance’, zegt Scheffer. Zonder dat je precies weet hoe het eruit gaat zien, want dat wordt met het rooster van volgend jaar pas duidelijk. ‘Terwijl als je een beetje in controle bent over de balans, je een hoop meer kunt hebben dan wanneer iemand je steeds vertelt wat je moet doen.’

Bovendien is het de vraag of deze maatregel het gewenste effect zal hebben, aldus Scheffers. ‘Als het werkt kun je de studenten allemaal net kwijt’, zegt Scheffers. ‘Maar het echte probleem is dat we als universiteit groeien en het niet goed kunnen stoppen. We rennen zo steeds van brandje naar brandje zonder structurele veranderingen te maken.’ 

Lees ook:

English

5 REACTIES

  1. Maybe there are just too many courses at FSE ? Ocasys lists 250 courses at FSE, in alphabetic order just from “Academic Research & Communication Skills 1” to “Cosmic Origins”. I wonder how many there are up to the letter Z ? Simple extrapolation (250 courses for 9% of the alphabet) results in 2777 courses… for just over 7000 students.

    • Interesting numbers, but don’t forget that students have to take multiple courses per year. Most courses are 5 ECTS, in which case students would have to take 12 courses per year to obtain 60 ECTS. This would then lead to 7000*12/2777 = 30 students per course. In fact, the average should be even higher, because in your selection you have not filtered out courses that are not intended for master or bachelor students, in that case (with extrapolation), there would be approximately 2036 courses and hence 7000*12/2036 = 41 students per course. If one would be more conservative and assume courses to be 10 ECTS each, there would still be around 20 students per course, which doesn’t seem as extreme as the numbers that you originally presented ;-)

  2. Nogal stuitend om een structureel probleem op deze manier “op te lossen”. Het kan niet zo zijn dat bestuurders jaar in jaar uit er een zooitje van maken en dan vervolgens gaan dreigen met passages uit een CAO zodat de werknemer op de vloer zich maar schuldig moet gaan voelen als hij/zij er niet zoveel voor voelt. Het bestuur probeert zich te verschuilen achter overmacht, maar als het probleem structureel is, dan is daar in feite geen sprake meer van. Wanneer wordt onbehoorlijk bestuur een keer fatsoenlijk aangepakt?

  3. Apart from the remarks made by Britas Klemens (I fully agree with them) we all know that (whether we like it or not, it is just a simple fact) the majority of students simply do not show up when lectures are taught at these time slots. So, also from the point of quality of education this is a very bad development.

    Moreover, I have lots of (sportive) obligations in the evenings: I pay for the membership of these sports clubs, and can not even go there in case I have to lecture. Is the university going to reimburse that?

  4. I find that the worst part of this is the clear statement from FSE that we as professors are expected not to be part of the family infrastructure. It is expected that we have a service-person at home that will collect the kids from pre-school, cook and put them to bed. It solidifies the old-fashion norm of a male professor with a house-wife at home that take care of the family, as the preferred employee at RuG. This is especially troublesome for women that try to build a career at RuG and certainly will feel additional pressure combining double expectations as professionals and care takers, but also all for all those men that want to depart from this norm and be part of their children life. This is shockingly old-fashioned and will certainly affect the competition for young talent negatively.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

English