Dirk werd ineens meer Matthijs
Finance-student Joeri Schasfoort is een van de aanstichters van de lezing, omdat hij vindt dat er aan de RUG te weinig wordt gedaan met de mogelijkheden van video. ‘Het idee voor een videocollege speelt al langer, omdat je merkt dat andere universiteiten er veel meer mee doen, en het tal van mogelijkheden biedt.’
Dus stond Dirk Bezemer donderdag wel voor de groep, maar dan op beeld. ‘Zo kan de informatie beter overkomen. De docent schrijft zelf een tekst, en neemt die vervolgens in autocue op. De ‘euhs’ kunnen er zo worden uitgeknipt, en als het niet goed gaat kan het opnieuw. Wij geven de docent ook feedback op zijn tekst, bijvoorbeeld of het wel te begrijpen is. Zo kan het resultaat optimaal worden.’
Acteur
De docent wordt eigenlijk een soort acteur, maar dit zijn niet de enige mogelijkheden bij videocolleges. ‘We gebruiken ook animaties, dat is handig om complexe verhalen te versimpelen. Daarnaast hebben we videobeelden opgenomen, zoals van leegstaande panden, om het verhaal kracht bij te zetten.’
‘De Verenigde Staten bieden al veel online cursussen aan, waardoor je je ook op andere mensen dan studenten kan richten. Voorbeelden hiervan zijn coursesera.org of edx.org. Het handige is dat je niet gelijk een probleem hebt als je even wegdoezelt, je kan gewoon terugspoelen, en daarnaast ga je nog fysiek naar school. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.’
Geen acteur
Op naar de Aletta Jacobshal – de Tentamenhal – waar je voor de verandering eens niet met kriebels in je buik naar binnen hoeft te stappen. De zaal is voor een derde gevuld. Dirk Bezemer legt het ontstaan van de schuldencrisis uit en draagt mogelijke oplossingen aan voor het probleem. De haperingen zijn inderdaad zorgvuldig uit de film geknipt. Maar daarmee valt ook de spontaniteit van een live college weg. Bezemer wordt niet zozeer een acteur, meer een Matthijs van Nieuwkerk die de fragmenten van De TV draait door opdreunt.
Maar sommige dingen werken goed. Het vrij complexe onderwerp wordt begrijpelijker en bij tijd en wijle zelfs lachwekkend door de straatbeelden en aandoenlijke animaties.
Of videocolleges werkelijk de toekomst zijn? Het idee valt te verkopen. Daarom was het zo jammer dat het principe van een videocollege tijdens de pitch wat werd ondergesneeuwd door het onderwerp van de schuldencrisis.