Derde tentamenmogelijkheid is goed, maar mag het wat minder krenterig?

De RUG voert vanwege de pandemie een derde tentamenmoment in en dat is een goed besluit, vindt docent Derk-Jan Heslinga. Maar de uni had genereuzer kunnen zijn, met voordelen voor student én docent, stelt hij.

Nog voordat alle resultaten van blok 1.1 aan een integrale analyse zijn onderworpen in OC’s, FR’s, UR, BODO’s, MODO’s, VGV, GO, DR  en HBO, nog voordat dat de tentamens van blok 1.2 überhaupt zijn afgenomen, is er een krachtig signaal van het cvb: er komt een derde tentamenmogelijkheid.

Ik juich dit besluit toe en gun het de studenten van harte. We hebben als docenten het maximale proberen te halen uit een minimale situatie het afgelopen half jaar. Maar op de keper beschouwd was het onderwijs in blok 1.1 en blok 1.2 gemankeerd, ontregeld en demotiverend. Daarnaast verdienen studenten respect als ze niet naar het tentamen zijn gekomen vanwege bijvoorbeeld quarantaine.

Maar er is wel een spelregel: De student mag aan twee van de drie tentamengelegenheden meedoen.

Als docent betekent het extra werk, we staan constant in een soort van tentamenmodus

Sinds het bekend worden van het besluit, word ik overstelpt met verzoeken van studenten tot ‘niet nakijken’ en vragen ‘wanneer de derde mogelijkheid is gepland’. Ik krijg vragen over de status van tussentoetsen.

Als ik de aantallen studenten van mijn cursussen die covid hebben extrapoleer naar de totale Nederlandse bevolking, dan hebben negen miljoen mensen het virus. Er is veel onrust onder de studenten. Dit had eenvoudig weggenomen kunnen worden. Maar daarover later meer.

Als docent betekent het natuurlijk extra werk. Waarschijnlijk staan we als docenten in de tweede helft van blok 2.1 tot aan de zomervakantie constant in een soort van tentamenmodus. Voortdurend zal er, ergens door de week, nog weer een tentamen moeten worden opgesteld.

Zal er met collega’s, ergens op een namiddag, moeten worden nagegaan of alle leerdoelen wel opgenomen zijn. Zal er, ergens in de avonduren, een tentamen moeten worden afgenomen. Zal er, ergens in het weekend, een tentamen moeten worden gecorrigeerd.

Geef de studenten dit jaar gewoon drie mogelijkheden om het tentamen af te leggen

Dan zullen nog volgen (ergens in een verloren uurtje) de invoer van de cijfers, (ergens op een vrijdagmiddag) de inzage en (ergens vlak voor de vakantie) nabesprekingen op verschillende niveaus. Daarnaast moet er dus nog bijgehouden worden wie aan de tentamens heeft meegedaan. Business as usual, behalve het laatste.

Zoals gezegd, ik vind het een heel goed besluit. Maar waarom niet wat genereuzer? Geef de studenten dit jaar gewoon drie mogelijkheden om het tentamen af te leggen. Dit neemt veel onrust en onzekerheid bij de studenten weg en ontlast de docenten van het administreren van deelname, het beantwoorden van mails en het aangaan van discussies.

De extra tijd die daarmee vrijgespeeld wordt, kan ik gemakkelijk gebruiken om die extra studenten te corrigeren die de drie tentamenmogelijkheden gaan benutten. Maar de meeste winst zit waarschijnlijk gewoon in het gebaar. Maak een genereus gebaar!

Derk-Jan Heslinga is docent aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde (FEB)

Lees ook

English

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Reacties met een link worden beoordeeld en kunnen worden geweigerd. / Comments containing a link will be reviewed and may not be published.

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in