De Faculty of Science and Engineering (FSE) moet dit jaar zorgen voor een forse toename van de instroom van masterstudenten die aan het werk kunnen in de halfgeleiderindustrie.
Een uitdaging, want Nederland verliest nu al het internationale momentum, waarschuwt decaan Joost Frenken.
Oorzaak: door de beperkingen die de Wet internationalisering in balans wil opleggen aan buitenlandse instroom, voelen internationals zich minder welkom in Nederland. Ze kiezen liever voor een studie aan een universiteit in een ander land, zo blijkt nu al.
Project Beethoven
Binnen het zogeheten Project Beethoven krijgen de RUG en haar noordelijke partners tot 2030 29 miljoen euro om studenten op te leiden in de chipsector. In ruil daarvoor moeten ze ruim zeshonderd extra mensen opleiden tot 2031 en daarna jaarlijks 290.
Dat betekent dat er al in 2025 dertig extra masterstudenten moeten instromen bij de technische opleidingen van FSE; een getal de oploopt tot zo’n 160 per jaar extra vanaf 2030. Bij de bachelors gaat het om zo’n dertig extra in 2025 tot meer dan driehonderd vanaf 2030.
Niet gemakkelijk
Maar dat gaat niet gemakkelijk, zei Frenken woensdag in de faculteitsraad van FSE. ‘Wij moeten onze instroom vergroten, tegen de trend in. Nu al zien we dat de instroomcijfers aanzienlijk lager lijken te worden. We verliezen het internationale momentum.’
Toch heeft Frenken er vertrouwen in dat het gaat lukken. Hoewel het kabinet de internationale instroom wil beperken, mag er voor dit programma wel internationaal geworven worden. Samen met de andere regio’s en universiteiten die deelnemen aan Project Beethoven – Enschede, Eindhoven en Delft – is een wervingscampagne opgezet.
Concurreren
Frenken gelooft bovendien dat de RUG voldoende kan concurreren met de technische universiteiten, ook als in dezelfde internationale vijver moet worden gevist. Want hoewel het collegegeld voor studenten van buiten de EU aan de RUG hoger is dan bij de technische universiteiten, is de huisvestingssituatie in Groningen veel beter.
Daarnaast moeten meer studenten uit de bacheloropleidingen doorstromen naar de eigen masters. Dat kan onder meer door de voorlichting te verbeteren.