Dat is zuur: automaat in de UB schenkt smerige koffie

Alsof de tentamenperiode nog niet zwaar genoeg is, kregen studenten die wel een shot cafeïne konden gebruiken bedorven koffie uit de automaat op de derde verdieping van de UB.

Vorige week begonnen er berichten de ronde te doen over schimmel en zure melk. Een screenshot van een van de berichten werd zoveel gedeeld dat WhatsApp er ‘vaak doorgestuurd’ bij heeft gezet.

Het klopt, zegt RUG-woordvoerder Elies Kouwenhoven: er is iets mis met de koffieautomaat. ‘Er zit een hardnekkige verstopping in de afvoer’, weet ze. Het is niet duidelijk waar dat precies door komt.

Afvoer afgesloten

Door de verstopping is de melk bedorven en stinkt de machine, die inmiddels uit is gezet, behoorlijk. ‘Douwe Egberts en de RUG zijn op de hoogte’, zegt Kouwenhoven. ‘De afvoer wordt tijdelijk afgesloten om nog meer geuroverlast te voorkomen.’

Volgens het WhatsApp-bericht zijn sommige studenten ziek geworden van de bedorven melk, maar Kouwenhoven zegt dat de UB daar geen klachten over heeft gekregen.

Engels

13 REACTIES

  1. Zo de klantenservice die zich zo duidelijk sarcastisch uitlaat over een oprecht probleem van vele studenten. Heel jammer dat er niet serieus om gegaan wordt met de studenten. Uitermate onprofessioneel vind ik dit

  2. Daarboven op gaan dit weekend de deuren ook pas open om 10:00 uur en sluiten ze al om 20:00 uur, terwijl dat juist het weekend voor de herkansingen is. Echt onbegrijpelijk dat ze midden in de meest stressvolle periode voor studenten zo’n beslissing maken. Het is alsof ze je het studeren zo lastig mogelijk proberen te maken… waar betaal ik mijn collegegeld ook alweer voor?

    • Je collegegeld is geen toegangskaartje. Het is een bijdrage aan de kosten.
      Je bent geen klant van de universiteit, je bent een student.

      • Uiteraard zijn we geen klant bij de universiteit, maar dat betekent niet dat de principes van gastvrijheid geen oplossingen te bieden hebben voor een betere response op de klachten van de gast. We worden allebei geacht op de regels te letten en de universiteit netjes te houden, dat geldt ook voor het afhandelen van klachten. Nou is deze reactie van deze medewerker gewoonweg bot, met name omdat het artikel toch gaat over iets wat voorkomen had kunnen worden door de host. De reactie van deze medewerker kan dus verbeterd worden door enige steunbetuiging en begrip te tonen, in plaats van de les te lezen op onstabiel fundament. Ik raad deze medewerker daarom ook aan om het begrip gastvrijheid nog eens nader onder de loep te nemen. Tenzij u vindt dat daarvoor geen plaats is bij onze universiteit, hetgeen uit uwer reactie enige twijfel doet zaaien. Ik zou u in het kader van educatie daarom verwijzen naar het prachtige boek “hostmanship” van Jan Gunnarson. Hier wordt nog eens even beschreven hoe we de geur van zure melk voorkomen in ons contact en juist verantwoordelijkheid nemen voor ons rol als gastheer. Het wordt u vergeven!

        • Mijn reactie was een reactie op een opmerking, niet op het artikel. Specifiek ging het over de opmerking “waar betaal ik mijn collegegeld ook alweer voor”.

    • Beste klant,

      We vinden het vervelend dat u hinder ondervindt van de openingstijden van de UB.

      We hebben de bibliotheekmedewerkers gevraagd of ze op zaterdag en zondag ook om 09:00 willen beginnen en om 22:00 willen stoppen, maar zij geven aan een ‘familie’ te hebben die in het ‘weekend’ de ‘avondmaaltijd’ graag samen nuttigt. Wij begrijpen ook niet wat ze daarmee bedoelen, maar het klinkt belangrijk.

      Het lijkt er niet op dat de openingstijden op zaterdag en zondag verder worden verruimd. Excuses voor het ongemak.

      We danken u voor het studeren aan de Rijksuniversiteit Groningen en wij wensen u een prettige studie.

      Met vriendelijke groet,

      De klantenservice

      • Wat een gemekker, voor corona was het gewoon standaard 08:30-00:00 uur, ook in het weekend. Werken jullie standaard van open tot sluit? Ik kan me niet herinneren dat ik ooit hetzelfde gezicht s ochtends bij binnenkomst als s avonds bij vertrek heb gezien, dus volgens mij wordt er gewoon gewerkt in shifts. Je argument heeft dus geen waarde.

        Bizar om te zien hoe de medewerkers blijkbaar over de studenten denken, misschien tijd om een carrière switch te overwegen? De universiteit lijkt me geen handige werkgever als je studenten haat.

        Waar kan ik aan de bel trekken om deze onveilige sfeer die wordt achtergelaten te melden?

        • “[…] misschien tijd om een carrière switch te overwegen?”

          Wellicht een goed advies voor jezelf … Een ‘càrriere’ als student zal duidelijk niks worden.

          Hint: iets met satire.

      • De openingstijden zijn aangepast vanwege energiekosten. De studentmedewerkers zijn hier ook absoluut niet blij mee en willen juist meer werken. Even nadenken voor je onzin opschrijft. Als je, net zoals de studentmedewerkers, snakt naar ruimere openingstijden, dien een klacht in of laat het op een andere manier merken.

        • Als je daadwerkelijk bij ons hebt gewerkt, dan weet je zelf ook dat er maar een paar studentmedewerkers rondlopen. De UB draait op ‘gewone’ werknemers. Het was altijd gedoe om het rooster rond te krijgen met die ruime openingstijden. Zeker nu het zo lastig is om werknemers te krijgen is het niet te doen.

          Ik leg de link naar de bezetting van het Academiegebouw, waarbij de demonstranten ‘s nachts wilden blijven. Dat betekent dat de portiers en de nachtwakers extra werk hebben en niet naar huis kunnen. Ze bleven ook tot laat die avonden. Geen student die daaraan denkt. De universiteit regelde tenminste pizza

          Ik voel me door dit soort studenten helemaal niet gewaardeerd. Ik wil niet op een forum uitgekafferd worden als ik ‘s nachts niet (onbetaald…) wil blijven of het weekend wil doorwerken. Ik doe mijn best.

    • Als tien uren per dag niet genoeg tijd voor je is om te studeren, heb je duidelijk voor die tijd al niet genoeg tijd aan je studie besteed.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

De spelregels voor reageren: blijf on topic, geen herhalingen, geen URLs, geen haatspraak en beledigingen. / The rules for commenting: stay on topic, don't repeat yourself, no URLs, no hate speech or insults.

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in