Branding

Elke dag vraagt de redactie van de UK zich af: waar schrijven we over, waarom schrijven we erover en hoe? Daarom een wekelijks kijkje achter de schermen.

Er zijn heel mooie woorden voor: vormstrategie, visuele identiteit of – sommigen vinden het in het Engels nog sjieker – corporate identity.

In normaal Nederlands heet het gewoon ‘huisstijl’. Dat riekt dan misschien naar de spruitjeslucht van Gerard Reve, maar het klinkt tegelijk wel knus en warm. Gezellig. Huisstijl dus. Oftewel: hoe presenteer je je, hoe laat je je zien, wat wil je zijn en uitstralen?

Een goede, knap gemaakte huisstijl is subtiel. Je ziet het niet, maar het beklijft wel. Dat je ergens rondloopt, een roze vlak ziet in combinatie met de hoofdletter T en dan direct denkt: Hé, ik moet mijn moeder nog bellen… Of: Tjonge, een schelp, hoe vol is mijn tank eigenlijk?

Dat is wel knap, vind ik, dat je jezelf zo kunt ‘branden’ – lees: brèèènden. Is ook Engels en kan tevens in het Nederlands, maar is dan weer oerlelijk: vermerken.

Consequent

Wij geven er geen honderdduizenden euro’s aan uit. Maar ook de UK doet aan huisstijl en vermerken. Tot voor enkele maanden was ons logo de lettercombinatie UK op een rode achtergrond, nu op een zwarte achtergrond. Niemand die het echt is opgevallen en zo hoort het.

De uitstraling is kennelijk dezelfde gebleven, dáár gaat het om. Of nobody cares, dat kan in theorie ook. Maar dat is inderdaad gewoon een theorie…

Een heilige wet in de wereld van brèèèènding is wel dat het huismerk consequent wordt toegepast. Het logo op de gevel van Coca-Cola is hetzelfde als op de visitekaartjes, het briefpapier, de uniformen, de etiketten en (natuurlijk!) de Coca-Cola-universiteit.

Dat deden we bij de UK dan weer niet. In onze filmpjes prijkte nog steeds het oude logo, dat met de rode achtergrond. Prijkte, want verleden tijd. Met ingang van deze week is ook dat veranderd. De filmpjes hebben een nieuwe ‘aankleding’ gekregen: moderner, frisser, ‘geanimeerder’ en met zwarte achtergrond – niet erg opvallend, heel subtiel. Zoals het hoort en moet.

De nieuwe huisstijl is dus ingevoerd. Helemaal. Compleet. Ehhh… ik realiseerde me opeens bij het schrijven van deze ‘Bij de UK’ dat we tóch een kleinigheidje over het hoofd hebben gezien. Ik ga hier niets verklappen, maar wie het ziet mag het twitteren of facebooken.

Onzinnige kreten

Slogans horen overigens ook bij een huisstijl. Die van de Nederlandse universiteiten lagen een jaartje terug nog onder vuur in de ‘domheidsranking’ van het Platform Hervorming Nederlandse Universiteiten. Universiteiten beconcurreren elkaar, stelde het platform, met onzinnige (en door peperdure bureaus bedachte) kreten als ‘Excelleren in vrijheid’, ‘We are U’, ‘Challenge the future’ en ‘Born leaders reach for infinity’.

De laatste slogan is volgens de ranking van toen de slechtste. En is van de RUG.

De slogan die boven aan de UK-nieuwsbrief prijkt – ‘Onafhankelijk. Kritisch. Integer.’ – verandert niet. Want dat blijven we.

Rob Siebelink, hoofdredacteur

English

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Reacties met een link worden beoordeeld en kunnen worden geweigerd. / Comments containing a link will be reviewed and may not be published.

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in