Akkefietje met je huurbaas? De huurcommissie nieuwe stijl maakt het niet gemakkelijker, zegt Frently

Veel studenten hebben een akkefietje met hun huurbaas. Om de vele zaken weg te werken, doet de huurcommissie sinds kort voorzittersuitspraken. Dat gaat niet altijd goed, ziet Denise Zonnebeld van juridisch adviesbureau Frently.

Wat wordt bedoeld met een voorzittersuitspraak?

‘Eerder was er altijd een zitting van de huurcommissie. Een voorzitter en twee andere leden van de huurcommissie komen dan samen om een zaak te bespreken. Doordat er een achterstand is in het wegwerken van zaken, kijkt alleen de voorzitter naar de zaak en doet dan direct een uitspraak. Dat gaat een stuk sneller.’

‘Officieel gezien mogen die voorzittersuitspraken alleen worden gedaan als de uitkomst van een zaak op voorhand vast staat. Bijvoorbeeld wanneer iemand een procedure te laat is begonnen, of te laat huurverlaging heeft aangevraagd. Dan is het zelfs logisch om te doen.’

Waar komt die voorzittersuitspraak vandaan?

‘De huurcommissie heeft dit tijdens corona bedacht. Er lagen namelijk meer dan tienduizend zaken te wachten. De commissie moet binnen vier maanden uitspraak doen, maar dat haalde ze bij lange na niet. Ook voor de pandemie waren de doorlooptijden bij de huurcommissie al bizar lang. Dus volgens mij is de pandemie meer een excuus om nu zoveel mogelijk voorzittersuitspraken te kunnen doen.‘

Het wegwerken van al die achterstanden klinkt als een goed idee, toch?

‘Wel als de voorzittersuitspraak alleen gebruikt wordt in zaken waarbij de uitkomst op voorhand vaststaat. Maar er zijn ook zaken waarbij dat niet zo is. De huurder heeft bijvoorbeeld aangegeven: ik ben het niet eens met de rekening die ik van mijn huurder krijg. Dan kun je eigenlijk geen voorzittersuitspraak doen. Maar dat gebeurt wel, het is zelfs beleid. Ik schat dat 90 tot 95 procent van onze zaken zo wordt afgehandeld. Er zijn veel juristen in Nederland die zich afvragen hoe legaal dit is.’

‘En er worden ook veel fouten in gemaakt. Ik had laatst zo’n zaak. Daarbij vroegen we: wat moet de huurder maandelijks betalen aan servicekosten aan de verhuurder? Dat ging alleen over de meubels en de vloer in het appartement. Toen heeft de huurcommissie ook een uitspraak gedaan over gas, water en elektra. Maar dat betaalden de huurders zelf. Als iemand inhoudelijk naar het dossier had gekeken, had de commissie dat geweten.’

Wat kun je doen als je het niet eens bent met de voorzittersuitspraak?

‘Je kunt binnen drie weken in verzet gaan en dan moet er een zitting komen. Dat doen we in ongeveer 20 procent van de zaken. Maar eigenlijk sta je dan al met 1-0 achter, want de huurcommissie heeft van tevoren al een oordeel gevormd. En je wint alleen als er overduidelijk een fout is gemaakt in de voorzittersuitspraak, zoals bij het voorbeeld met de servicekosten.’

‘Het is een stap in de richting van de verhuurder. De huurcommissie zou eigenlijk zo laagdrempelig mogelijk moeten zijn. Maar in plaats daarvan scherpt ze de regels steeds verder aan. Ze voert een ontmoedigingsbeleid.’

Als je als student je gelijk wilt halen, wat kun je dan het beste doen?

‘Allereerst: laat je goed informeren. Lees de regels twintig keer door. En als je al een voorzittersuitspraak hebt, kijk die dan goed na. Wij kregen, toen het wegwerken van de berg zaken bij de huurcommissie op z’n hoogtepunt was, tweehonderd voorzittersuitspraken per week terug. En in 60 tot 70 procent van de gevallen hebben we verzet aangetekend omdat er iets niet klopte. Maar dat moet je wel weten.’

Abonneer
Laat het weten als er

De spelregels voor reageren: blijf on topic, geen herhalingen, geen URLs, geen haatspraak en beledigingen. / The rules for commenting: stay on topic, don't repeat yourself, no URLs, no hate speech or insults.

guest

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties