Een AH-bonuskaart voor natuurfanaten

Zelf noemt hij het een bonuskaart voor natuurliefhebbers. Met de website Greenmapper.nl hoopt Frans Sijtsma, economisch geograaf aan de RUG, natuur en internet dichter bij elkaar te krijgen.

Via Greenmapper geef je met vier klikken op de kaart je lievelingsgebieden prijs. Dat favoriete plekje bij jou in de buurt, dat gekoesterde gebied in de regio, de mooiste natuur van Nederland en uiteindelijk de fraaiste plek ter wereld. Je waardeert de vier gebieden met een cijfer en licht je keuzes toe. Sijtsma vergelijkt zijn site met de bonuskaart van de supermarkt. ‘Via de website komen we erachter wie de ‘klanten’ van welk gebied zijn en waarom.’

‘Natuurfans geven amper geld uit in de gebieden waar ze zo dol op zijn’
Volgens de onderzoeker komt deze informatie goed van pas voor gemeenten en provincies, want die moeten belangrijke knopen doorhakken over het beheer en behoud van natuurgebieden. ‘Als het aankomt op besluitvorming, is er nooit direct contact met de bezoekers van een gebied, maar dit zou wel logisch zijn’, stelt de economisch geograaf. Vanuit deze gedachte richtte hij Greenmapper op.

13 duizend liefhebbers

Via de website – en diens voorlopers Hotspotmonitor en Hotspotviewer – verzamelden Sijtsma en collega’s van de faculteit Ruimtelijke Wetenschappen gegevens van ruim 13 duizend natuurliefhebbers. Tot nu toe hebben Nederlanders, Duitsers en Denen hun voorkeuren doorgegeven, maar Sijtsma wil verder uitbreiden. ‘In januari willen we een project opstarten in Zwitserland.’

Enthousiast laat de onderzoeker op zijn laptop een kaart zien die bedekt is met stippenpatronen. In de omgeving van Groningen zie je vooral bij de Hoornseplas en het Paterswoldsemeer hoge concentraties rode stippen: populaire gebieden dus. Binnen heel Nederland blijken Zuid-Limburg, de Utrechtse Heuvelrug, de Veluwe en het Waddengebied populair. Dit laatste gebied is ook favoriet bij Duitse gebruikers, zelfs die uit het zuiden.

20151210 - greenmapperLiefhebbers van een bepaald gebied wonen dus lang niet altijd in de omgeving, maar zouden volgens Sijtsma ook betrokken moeten worden bij ruimtelijke plannen voor het gebied. ‘Ik woon niet op de wadden, maar ik kom bijvoorbeeld jaarlijks op Vlieland. Veranderingen daar gaan dus ook mij aan’, legt de economisch geograaf uit.

Community’s

Als je naast je voorkeuren ook je e-mailadres invult, kun je lid worden van de ‘virtuele community’s’ van je favoriete plekken en word je op de hoogte gehouden van eventuele ontwikkelingen. Met behulp van deze community’s wil Sijtsma jaarlijks virtuele parlementen opzetten voor de verschillende gebieden. ‘De precieze vorm is nog niet duidelijk, maar we willen hiermee in elk geval fans van een gebied in verbinding brengen met de eigenaren en beleidsmakers die over het betreffende gebied gaan.’

De marketing van de natuur speelt bij dit project geen rol, aldus de onderzoeker. ‘We zouden niet alleen naar de economische aspecten van natuurbeheer moeten kijken’, zegt hij. ‘Natuurliefhebbers geven immers vaak amper geld uit in de gebieden waar zij zo dol op zijn. Denk maar eens aan mensen met een camper of mensen die midden op de wadden droogvallen, zonder café of winkel in zicht.’

 

10-12-2015