‘Even snel de bierrekening checken’
Enthousiast schuiven Djurre de Boer en Bas Krijgsman aan. Een paar dagen geleden was het duo samen met de andere twee managers nog in Ierland, waar in Dublin de Web Summit plaatsvond. ‘Het grootste internetevent van Europa. We hebben gepraat met ondernemers uit heel veel landen en gevraagd hoe Almanapp daar zou werken. Halverwege de top hadden we al zoveel ideeën, dat we het liefst meteen naar huis wilden om ze te implementeren’, zegt De Boer lachend.
In de Mediacentrale, vlak naast stadion Euroborg, houdt de start-up kantoor. Naast het vierkoppige management heeft het in 2012 opgerichte bedrijf twaalf man in dienst: twee fulltimers, zes parttimers en vier stagiaires. Dat had niemand verwacht, toen eind 2010 de applicatie tot stand kwam. ‘We zaten in de ICT-commissie van Vindicat en hebben samen met de Almanakcommissie de eerste versie opgezet’, vertelt Krijgsman. ‘Het idee was heel simpel: je moest de contactgegevens van leden kunnen opzoeken met wat extra info. Een leuke app, maar hij zag er totaal niet uit.’
Drie klikken
Het jaar erop kende de app een uitbreiding met meer features, in 2012 besloten de mannen een bedrijf op te starten. Vindicat werd de eerste klant, Albertus de tweede. ‘En nu zitten we door het hele land’, klinkt het trots. Krijgsman neemt het woord: ‘Inmiddels heeft het echt een communicatiefunctie binnen verenigingen. Binnen drie klikken kan iedereen overal bij.’
‘Je kan niet meer op random tijden gaan zuipen’
De functies zijn talrijk. ‘Het bestuur kan pushberichten sturen. Dat scheelt ook geld; een sms sturen naar 1500 leden kost je bijvoorbeeld 150 euro. Dit is gratis. Daarnaast kan men de bierrekening bijhouden en de bierpas opwaarderen.’ De app heeft ook minder nuttige, maar daarom niet minder leuke onderdelen. ‘We hebben ‘Raad het lid’, daarbij verschijnt een random foto met vier namen eronder, waar jij de juiste uit moet kiezen. En je hebt een ‘Vind ik vo’- en ‘Trek een biertje’-knop.’
Mooie deals
‘Uiteraard kan elke vereniging bepalen welke functies ze willen gebruiken’, geeft De Boer aan. Krijgsman: ‘Verenigingen betalen een bepaald bedrag per jaar, verder zijn er geen opzetkosten. Door het advertentiesysteem kan men dit bedrag terugverdienen of er zelfs winst op maken. Vindicat maakt rond de jaarlijkse Kermesse bijvoorbeeld mooie deals met feestwinkels en stuurt via de app een kortingscode.’
Almanapp heeft de functie van een internetsite volledig overgenomen, zo durft De Boer te stellen: ‘Vroeger liep iedereen te stuntelen met het mobiel inloggen op de verenigingssite, tegenwoordig checkt iedereen even snel de bierrekening via de app. We kunnen ons niet voorstellen dat de site hetzelfde aantal views haalt als de app.’ Krijgsman vervolgt: ’85 tot 90 procent van de Vindicatleden kijkt er in elk geval een keer in de twee weken op. Hoe jonger, hoe meer belangstelling. Bij ouderejaars neemt de belangstelling af, ook omdat zij bijvoorbeeld in een andere stad gaan studeren.’
Brakke dag
De Boer en Krijgsman hopen nog dit studiejaar hun masters computing science en ondernemingsrecht af te ronden. ‘Gemiddeld een 8 kan ik vergeten’, lacht Krijgsman. ‘Maar het gaat redelijk. Nu besteden we zo’n 24 tot 30 uur per week aan het bedrijf, maar volgend jaar krijgen we met zo’n 50 à 60 uur nog meer gedaan. Dan kunnen we echt vol gaan vlammen.’ De Boer is vooral goed in plannen: ‘Je kan niet meer op random tijden bier gaan zuipen. Taken die weinig denkvermogen vragen, plannen we op een brakke dag.’
Nu wordt de app nog vooral gebruikt door studentenverenigingen, al zijn ook de eerste sportverenigingen reeds aangesloten. En er zit nog meer in het vat, zo legt Krijgsman uit: ‘Momenteel doen we marktonderzoek bij middelbare scholen. Ken je de telefoonsneeuwbal die opgestart wordt als lessen uitvallen? Dat is heel ouderwets. De app biedt een heel goed en efficiënt alternatief.’
Djurre de Boer (links) en Bas Krijgsman waren onlangs nog in Dublin om te kijken of hun app ook in het buitenland aan zou slaan.