Waar luistert Suzan Folkerts naar?
Wie is Suzan Folkerts?
‘Ik ben sinds september 2013 werkzaam bij de afdeling geschiedenis als docent middeleeuwse geschiedenis en als onderzoeker met een VENI-subsidie. Mijn project ‘Het Evangelie op de markt’ gaat over de eerste gedrukte bijbels in het Nederlands, en in het bijzonder over de lezers ervan. Wie kochten die bijbels, hoe gebruikten zij die en wat zegt dat over de religieuze cultuur en de sociale verbanden in de Nederlandse steden in de periode van de late vijftiende en de vroege zestiende eeuw?
Ik wil laten zien dat de Middeleeuwen niet eindigen in 1500 en vooral dat in 1500 niet ineens een nieuwe tijd aanbrak. Hoewel de Reformatie een turbulente tijd inluidde, kwam dat natuurlijk niet uit het niets. Aan de middeleeuwse bijbels en de gebruikssporen daarin is bijvoorbeeld goed te zien dat zestiende-eeuwse lutherse bijbels in een traditie staan. Stedelingen kochten en lazen al twee eeuwen handgeschreven Nederlandstalige bijbels, die in monastieke kringen waren ontstaan.
Drukkers sprongen al sinds 1477 in op de vraag. Zoals de bijbels zich bewogen over de grens van klooster en wereld, zien we dat die drukkers opereerden over de grenzen van katholiek en lutheraans. Ik gebruik die bijbels om meer te weten te komen over de stedelijke religieuze cultuur in de roerige decennia rondom de Reformatie, maar vooral ook de periode daarvoor.
Over mijn project is een video voor Unifocus gemaakt.
Over haar muzieklijst
‘Mijn lijstje wordt gedomineerd door albums uit 1994, het jaar dat ik eindexamen deed en geschiedenis ging studeren in Groningen. Zoals voor denk ik iedereen geldt, was die periode voor mij het meest vormend en ook het meest indrukwekkend. De albums (Nirvana, Deus, Tori Amos, Portishead, Red Hot Chili Peppers, maar ook het veel oudere The Doors) roepen, als ik ze nu weer beluister, melancholische gevoelens op van ultieme vrijheid: met mijn verse ov-kaart als 18-jarige in mijn eentje door Nederland reizen, naar Parijs, op kamers, dansen in De Kar.
Maar begin twintig zijn is ook best ingewikkeld. Met Nirvana en Portishead kon je je als adolescent lekker wentelen in je kleine of grote ongeluk. Tori Amos maakt fantastische en aangrijpende muziek, en ik vraag mij af of zij in Nederland wel genoeg waardering krijgt of heeft gekregen.’
Nummer 1
‘Op nummer 1 staat een veel recenter nummer van Deus (of zoals ze zelf spellen: dEUS). Dat nummer hoort bij uren rondstruinen door Antwerpen, waar ik in 2005 een paar maanden verbleef voor mijn promotieonderzoek. Ik vond het leuk om in die periode vooral Vlaamse schrijvers te lezen en Vlaamse muziek te draaien. Admiral Freebee ontdekte ik daar ook. Of eigenlijk mijn man die in de weekenden naar mij toe kwam, want ik vertelde hem van het liedje dat ik steeds op de radio hoorde (ik had geen tv en nauwelijks internet) en hij zocht uit dat het Admiral Freebee was.’