Commercieel tentamentrainer AthenaStudies stuurt student-medewerkers volledige scripts en rollenspellen toe die ze moeten gebruiken om reclame voor het bedrijf te maken, zonder dat het op reclame lijkt.
Dat blijkt onder meer uit powerpointpresentaties van AthenaStudies waarvan UKrant er meerdere toegestuurd kreeg na een publicatie vorige week over de werkwijze van het bedrijf.
De presentaties worden naar studenten gestuurd die voor het bedrijf in WhatsAppgroepen zitten. Aan de hand van de scripts moeten studenten in de appgroep een ‘gesprek’ voeren waardoor het lijkt alsof ze elkaar uit eigen beweging een betaalde training van AthenaStudies aanraden.
Vorige week bleek al dat AthenaStudies WhatsAppgroepen maakt met RUG-logo en namen zoals ‘RUG rechten jaar 3’ die lijken op algemene groepen voor en door studenten. Ondertussen wordt de groep beheerd door studenten die voor AthenaStudies werken.
Tips naar gratis materiaal worden verwijderd, evenals de studenten die zulke tips delen. Vervolgens maken ze reclame voor betaalde trainingen, terwijl de deelnemers van zo’n groep nergens kunnen lezen dat ze in een commerciële groepsapp zitten.
Ambassadeurs
In zo’n groepsapp zitten meerdere ‘ambassadeurs’. Dit zijn studenten van de desbetreffende studie die betaald worden in gratis trainingen en/of samenvattingen. Zij maken zich niet bekend als ambassadeur, maar lijken gewone medestudenten.
Uit de powerpointpresentatie blijkt dat hun doel vooral is om zo onopvallend mogelijk reclame te maken voor de betaalde diensten van AthenaStudies.
Zo wordt hen bijvoorbeeld gevraagd om met meerdere personen een gesprek te voeren over een vak. De een zegt hoe moeilijk die het vindt, de volgende is het daarmee eens en weer een derde komt met de vraag ‘hoe pakken jullie het aan?’.
Kortingscode
Vervolgens komt de suggestie om een tentamentraining te volgen en komt er na een paar berichtjes een link naar AthenaStudies, al dan niet met een kortingscode die een van de studenten ‘toevallig’ net kreeg.
Dit gesprek is van tevoren volledig uitgedacht en uitgeschreven. Bovendien zitten de ambassadeurs achter de schermen ook in een andere groepsapp met alleen Athenamedewerkers. Daar wordt gecoördineerd wanneer een gesprek in gang wordt gezet, zodat het ook in een keer uitgevoerd kan worden.
Concurrentie aanpakken
In dezelfde presentatie worden ook voorbeelden gegeven van hoe ambassadeurs om moeten gaan met berichten over concurrerende bedrijven of klachten.
Wat doe je bijvoorbeeld als iemand reclame maakt voor concurrent Tentamentrainingen.nl? ‘Mogelijk antwoord: ondersneeuwen, dus veel ongerelateerde tekst sturen om het bericht te laten verdwijnen’, staat in de instructies.
En wat doe je als iemand in de appgroep zegt dat die de trainingen van Tentamentraining.nl ‘uitgebreider/professioneler’ vindt, omdat ze dieper ingaan op de stof? ‘Mogelijk antwoord: benoemen wat je juist chill vindt aan Athena, samen met je mede Amba’s [afkorting voor ambassadeurs – red.].’
Om nog extra reclame te maken, wordt ambassadeurs ook gevraagd op Instagram te posten als ze studeren. Daarbij worden foto’s aangeboden die ze kunnen gebruiken. Op elke foto ligt ‘toevallig’ een samenvatting van AthenaStudies op tafel en wordt het bedrijf ook getagd.
Manipulatief
De werkwijze van AthenaStudies is studenten aan de RUG niet geheel ontgaan, blijkt uit de reacties die UKrant kreeg naar aanleiding van de publicatie vorige week. Studenten ergeren zich aan de manipulatieve manier waarop het bedrijf probeert te scoren en twijfelen ook hardop aan de kwaliteit van de aangeboden diensten.
In sommige appgroepen nemen ‘normale’ studenten het heft in eigen hand en starten ze een nieuwe appgroep. Zoals in het vorige week genoemde ‘BDK jaar 1 22/23’ – daar maakte een student de nieuwe appgroep ‘BDK 1 22/23 zonder Athena’ aan. Van de 508 studenten die in de Athenagroep zaten, zijn er inmiddels 190 overgestapt naar de nieuwe groep.
De RUG onderzoekt of ze stappen tegen AthenaStudies kan ondernemen, onder meer vanwege het ongeoorloofde gebruik van het RUG-logo in de appgroepen. AthenaStudies was ondanks meerdere pogingen van UKrant niet bereikbaar voor een reactie.