Aclo wil thuiszitters activeren
Dan maar springen voor een schermpje
‘Super nice that you are here! Let’s get rocking.’ De stem van Mayke Bosman klinkt enthousiast door de microfoon. In het Engels, want ze doet dit voor een internationaal publiek. ‘Ik hoop dat iedereen me kan horen.’
Bosman tuurt in de camera. In de zaal achter haar liggen verlaten dumbbells en kettlebells. Op de achtergrond klinkt opzwepende muziek. Ze begint te springen, ‘4, 3, 2, 1!’ en doet de oefeningen voor. Na dik een half uur is de les voorbij. ‘Als je dit leuk vond, geef dan alsjeblieft een thumbs up’, zegt ze, vlak voordat de video is afgelopen.
Hoe motiveer je jezelf?
- Maak wat leuks van sporten. Doe bijvoorbeeld mee aan een van de vele online challenges. Daag een van je huisgenoten uit en maak er samen een competitie van.
- Probeer ritme voor jezelf te creëren. Wandel bijvoorbeeld elke ochtend een rondje, of doe elk uur – tussen het studeren door – een kleine oefening. Start met tien squats, of twintig sit-ups. Of druk je een paar keer op.
- Begin klein. Ga bij het tandenpoetsen elke minuut op een been staan, ren de trap een keer extra op en af, of ga de GK eens opruimen en schoonmaken.
- Heb je een Wii in huis? Speel een potje Just Dance tegen je huisgenoten. Daarna heb je zeker het gevoel dat je gesport hebt.
- Download de app Strava. Het zien van andere mensen die sporten motiveert en je wordt gestimuleerd om jezelf te verbeteren.
Bosman is instructeur bij de ACLO, de overkoepelende studentensportorganisatie van de RUG en de Hanzehogeschool. Ze geeft daar allerlei lessen: van yoga tot spinning en bodypump. Normaal gesproken staat ze in een zaal voor tientallen studenten en medewerkers, maar nu dat vanwege corona niet meer kan maken zij en haar collega’s work-outvideo’s.
Toegankelijk
Het is duidelijk dat de oefeningen zijn aangepast, zodat ze in een kleine ruimte kunnen worden uitgevoerd. Meer dan een stap opzij wordt er bijna niet gezet. Dat is ook niet gek, als je bedenkt dat het publiek hoogstwaarschijnlijk in kleine studentenkamers zit. ‘Je houdt rekening met de spullen en bewegingsruimte die een student heeft. We gaan niet heen en weer rennen en verwachten niet dat studenten gewichten in huis hebben’, zegt Bosman. ‘Zo houd je het toegankelijk.’
De ACLO is niet de enige die het op deze manier probeert. Op internet staat een breed scala aan work-outfilmpjes, die variëren van oefeningen voor je core tot full body work-outs. De een duurt een paar minuten, de ander wel een uur. De instructeurs doen allemaal hun uiterste best om je door het beeldscherm heen aan het bewegen te krijgen. Populaire filmpjes van Athlean-X, Pamela Reif, Cloe Ting, MadFit en Nike Training verzamelen samen miljoenen views.
Geen sportmaatje
Studenten hebben weinig zin om achter een scherm te zitten
Maar hoe laagdrempelig zulke online work-outs ook zijn, het blijkt toch moeilijk om de benodigde motivatie te vinden om te bewegen als je het zonder sportmaatje moet doen en het weer ook niet meehelpt. Voor corona zaten de lessen bij de ACLO altijd vol en moest je je snel inschrijven. ‘Nu merken we echt dat er minder deelnemers zijn. De drempel om het even over te slaan is ook veel lager’, zegt Bosman.
Leuke online work-outs
- De online ACLO-work-outs zijn vergelijkbaar met je vertrouwde uurtje in de zaal, en je kunt ze in je kamer doen. Onder aanmoediging van de sportinstructeurs kun je van alles doen: yoga, bodyfit, core, zumba.
- Chloe Ting post allerlei verschillende korte work-outs op haar kanaal. Dit is een full body work-out. Met goeie muziek op de achtergrond train je zo in 25 minuten elke spier in je lichaam.
- Aangemoedigd door fanatieke Nike-instructeurs verveel je je met deze work-out zeker niet. In deze les train je je buikspieren, benen en bovenlichaam. Wat wil je nog meer?
- Misschien is corona wel dé tijd om buikspieren te kweken. Volgens Pamela Reif kan dit in slechts tien minuten. En je voelt je gegarandeerd sterker na deze video!
- Ben je klaar met de standaard sportoefeningen? Probeer eens een leuke dance-work-out. Dit is een zumbales die slechts een half uur duurt. Daar wordt iedereen vrolijk van.
Dat ziet Laura Pikkaart (22), coördinator sport van het ACLO-bestuur, ook. ‘Studenten hebben niet zoveel zin om achter een schermpje te zitten en dus ook niet om achter een schermpje te sporten’, denkt ze.
Zij en haar bestuursgenoten – zelf allemaal studenten – doen er desondanks alles aan om studenten toch aan het sporten te krijgen. Irene Boven (21), PR- en marketingcoördinator van het bestuur, houdt zich al langere tijd bezig met het online aanbieden van de groepslessen. Eerst was dat vooral via een livestream en YouTube, maar nu gaan ze ook werken met Google Meet, in de hoop zo meer contact te krijgen tussen de instructeur en de deelnemers. ‘Met de ACLO-lessen heb je net iets meer verbinding dan bij andere filmpjes. Je kan je favoriete les doen of bijvoorbeeld een docent volgen bij wie je graag sport.’
Fijne optie
De 21-jarige Fenne Bagust, die een master international security doet, pikt wel eens zo’n online les mee. Ze doet aan zumba and labooca. ‘Het is nu toch heel koud buiten’, lacht ze. ‘Dat nodigt niet echt uit. Het is fijn dat zo’n optie om het online te doen er is.’
Toch weegt het niet op tegen de reguliere lessen, vindt ze. ‘De sfeer is niet hetzelfde en je wordt niet echt meer gepusht. Het voelt ook raar: je staat voor een scherm te bewegen. Ik heb grote ramen en denk altijd: ik hoop dat niemand me ziet.’
Ik heb grote ramen en hoop maar dat niemand me ziet
Dat online lessen lastiger zijn om aan mee te doen, snapt Bosman wel. ‘Je kunt veel makkelijker gestoord worden. Je kat loopt langs, je telefoon vraagt je aandacht, je moet plassen, je huisgenoot wil iets aan je vragen.’
Normaal kan ze het zo spotten als iemand het zwaar heeft en wil opgeven, maar nu kan ze niet controleren of iedereen echt meedoet. ‘Misschien doen ze wel shotjes elke keer als ik een bepaald woord zeg.’
Gevarieerd
Toch gelooft Laura, die verantwoordelijk is voor de online cursussen, dat het aanbod werkt. ‘Fysiek is altijd leuker, maar het is fijn om toch iets te doen voor de kaarthouders.’ Ze probeert de cursussen zo gevarieerd mogelijk te houden. ‘Dans en krachtsporten, maar ook dingen die minder fysiek en meer theoretisch zijn, zoals de cursus Healthy food.’
Irene denkt dat een vast ritme helpt om studenten mee te krijgen. ‘De lessen zijn op vaste tijden. En als je het met allemaal mensen tegelijk doet en je moet je ervoor inschrijven, dan heb je net die stok achter de deur.’
Bosman is in elk geval vastbesloten om door te gaan met de online work-outs. Zij probeert deelnemers gemotiveerd te houden door zoveel mogelijk contact met ze te leggen. ‘Ik merk dat veel mensen in hun laptop wegduiken. Ik hoop dat we mensen in beweging kunnen houden, of dat nou via ons is of op een andere manier.’