GMW doet niet meer mee aan verkiezing Docent van het Jaar
Faculteit kiest voor podcast over goed onderwijs
GMW haakt af bij verkiezing Docent van het Jaar
‘Het gaat volgens ons niet om de persoon van de docent, maar om de verschillende manieren waarop onderwijs ingericht kan worden’, zegt Nadia Taha, studentassessor en mede-organisator van de verkiezing bij GMW. En om het delen van die verschillende onderwijsvormen, zodat men van elkaar kan leren.
Daarom gooit de faculteit het dit jaar over een andere boeg: ze heeft aan de opleidingscommissies gevraagd om goede onderwijspraktijken te selecteren om vervolgens via een podcast – een live-evenement met publiek is vanwege corona niet mogelijk – met de desbetreffende docenten het gesprek aan te gaan over hun best practices.
‘Als een soort rondetafelgesprek waarin aan de hand van verschillende thema’s wordt gesproken hoe zij het onderwijs inrichten, hoe het ook anders kan’, licht Taha toe.
Geen competitie
De verandering bij GMW is volgens Taha geleidelijk tot stand gekomen. ‘Veel docenten, waaronder ook mensen die eerder genomineerd waren, doen liever niet mee aan een soort competitie.’
De opzet van de verkiezing tot nu toe is een soort afvalrace: eerst nomineren de verschillende instituten docenten waarvan zij denken dat ze geschikt zijn. Vervolgens strijden docenten via minicolleges om de faculteitstitel Docent van het Jaar. Tot slot gaan de winnaars van iedere faculteit door naar de universiteitsbrede ronde.
Onderwijs vieren
Hoewel het idee achter de verkiezing – een dag waarop eens niet het onderzoek, maar juist het onderwijs in het zonnetje wordt gezet – volgens veel docenten goed is, hebben de meeste helemaal geen zin en tijd voor het gedoe eromheen. De competitie zorgt er bovendien voor dat het te veel om de persoon gaat, vinden ze, in plaats van over het onderwijs.
‘Het gesprek hierover speelt bij ons al langer’, zegt Taha. ‘En we hebben in de afgelopen jaren ons format al een beetje aangepast. Dit jaar besloten we het volledig om te zetten, omdat iedereen die lesgeeft zijn best doet. Wij willen tijdens de dag van de verkiezing een viering van het onderwijs, geen wedstrijd.’
Goede ontwikkeling
Dat docenten bij GMW niet blij waren met het competitieve onderdeel van de verkiezing, bleek ook toen universitair hoofddocent Stephan Schleim vorige week een opiniestuk in UKrant publiceerde. Hij werd door het instituut psychologie benaderd als mogelijke nominatie en dacht op de rol te staan voor de ‘oude’ verkiezing. Daar bedankte hij voor, om dezelfde redenen die GMW deden besluiten het competitieve element er dit jaar juist uit te halen.
Schleim vindt het een goede ontwikkeling dat zijn faculteit er vanaf dit jaar anders instaat. ‘Ik kreeg na mijn opiniestuk een mail van de vice-decaan met daarin uitleg over de verandering. Dat vind ik erg leuk’, zegt hij. ‘Wat ik ook leuk vind, is dat het blijkbaar binnen de hele universiteit wordt overlegd.’
De keuze van GMW is inderdaad ook de centrale organisatie van de jaarlijkse verkiezing niet ontgaan. ‘Deze week volgen nog gesprekken over hoe de centrale verkiezing er dit jaar uit zal zien’, zegt mede-organisator Jaap Mulder. Volgende week wordt mogelijk meer duidelijk over de toekomst van de Docent van het Jaar-verkiezing aan de RUG.